Két éve tanulhatnak órarendszerűen a szakképzésben részt vevők pénzügyi-vállalkozási alapismereteket. Mik a tapasztalatok?
Rendkívül kedvezők: a fiatalok nagyon nyitottak az új ismeretekre, már csak azért is, mert megtapasztalták, hogy a megszerzett ismereteket azonnal be tudják építeni a valós életbe. Olyan új tudást adhatunk nekik, amely valóban élményalapú. Ezzel az új tantárggyal olyan új szemlélet debütált, amelyet meg akarunk honosítani a szakképzésben. Hozzáteszem: könnyű dolgunk volt, hiszen teljesen új tantárgyat kellett felépítenünk, nem a meglévő ismeretanyagot, oktatási metódust átalakítanunk.
A sikerhez pedagógusok is kellenek. Korábban legfeljebb választható tárgyként lehetett felvenni a pénzügyi alapismereteket. Az órarendbe beágyazott tanóráknál ez már kevés. Milyen lépéseket tettek e téren?
Való igaz, hogy az idei tanévben 26,3 ezer 10. évfolyamos tanuló ismerkedett meg az új tantárggyal, őket csaknem hétszáz oktató segítette, akik továbbképzésen sajátították el az új ismereteket. A tapasztalatok szerint az oktatóknak is sokat jelent az új tudás, a minisztérium ezért teljes mértékben támogatja, hogy az alapokat már a közoktatásban sajátítsák el a tanulók, miként ezt az elfogadott hétéves pénzügyi tudatossági kormánystratégia is előirányozza.
Az új szemlélet a szakképzés frissen bejelentett, gyökeres átalakítására is jellemző. Ám komoly
kritikák érik azt, hogy a néhány éve indított átalakítás ellenére most megint alapjaiban változik
a rendszer.
A Szakképzés 4.0 stratégia nem átalakítás, hanem továbbfejlesztés, amely igazodik a piaci igényekhez. Ugyanaz a pálya, mint amit a reform első időszakában megfogalmaztunk, csak most szélesebbé válik az az út, amelyen elérhetjük a céljainkat. A gazdaság, a technológia, a munkaerőpiac gyors változása folyamatosan újabb és újabb feladatok, kihívások elé állítja a szakképzést és a felnőttképzést, amelyek megoldására rugalmasabb rendszer, hatékony válaszok, rövid és hosszú távra szóló intézkedések megtétele szükséges. A kormány munkaalapú társadalmat épít. A foglalkoztatottak száma 2010 óta elérte a 4,5 milliót, ugyanakkor a gazdaság további erősödéséhez szükség van jó szakemberekre és az ő megbecsülésükre. Eddig is kiváló eredményeket mutattunk fel, például a duális képzések bevezetésével. A cél most e képzési forma elmélyítése, hogy több vállalkozás lépjen be a képzési oldalon, több helyen legyen elérhető ez a valóban adekvát tudást nyújtó, a piaci igényeknek megfelelő képzésforma. A sikerhez feltétlenül szükséges a tartalom megújítása és az, hogy a gyakorlati oktatás hangsúlyosabb legyen.
Az alig néhány éve indult szakgimnáziumok helyét a technikumok veszik át, sokan ebben is a kapkodást látják. Mi erről a véleménye?
Azt gondolom, hogy a szakképzés terén ideje letenni a voksot a szakmaiság mellett. Az ebbe a képzési rendbe érkező tanulóknak nem lehet csak az érettségi a céljuk, az egy kiegészítő, fontos elem, de nekik a szakmaiságon keresztül kell karrierpályát mutatnunk. Az ötéves technikusképzés erre kiválóan alkalmas: a gyakorlatorientált képzés révén néhány éven belül kinevelhető az a ma hiányzó középvezetői kör – a technikusoké –, amelyre égető szükség van például a jármű- vagy épp a vegyiparban. A technikusképzés ugyanakkor a felső vezetői szint, a mérnökképzés előszobájaként is funkcionál majd.
Sokan attól is tartanak, hogy problémákat okoz majd a feldarabolt képzés.
Mi viszont azt gondoljuk, hogy épp ez a megoldás garantálja azt a rugalmasságot, amely révén a szakképzés mindig az adott időszak igényeinek megfelelő szakembereket tud majd a gazdaság rendelkezésére bocsátani. Az első két évben a későbbi tudást megalapozó általános ismereteket kell elsajátítaniuk a tanulóknak, így a korábban említett pénzügyi-vállalkozói alapismereteket is. Ezen időszak alatt az oktatók – és persze maguk a diákok is – feltérképezhetik azokat a készségeket és képességeket, amelyekkel rendelkeznek. Erre az alapra építhetik a következő képzési években a valóban gyakorlatorientált tartalmakat, amelyek összeállításában már a szakmai szervezetekre támaszkodunk. A cél az, hogy olyan rendszert alkossunk meg, amely kiszolgálja a gazdaság mindenkori munkaerőigényeit, a diákoknak pedig olyan tudást adjon, amelyre felnőttkorukban is építhetnek.
Hogyan érvényesülhet a szakmaiság?
Az elmúlt hónapokban számos szakmai szereplő véleményét meghallgattuk, ezért osztrák mintára, a piaci szereplőkkel szövetségben, a kamarák és a vállalatok kezdeményezésére, még
gyakorlatiasabbá és vonzóbbá szeretnénk tenni a szakképzést. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által tavaly augusztusban életre hívott Szakképzési Innovációs Tanács kiváló, széles körű és komoly kompetenciákkal rendelkező testület. A területekre vonatkozó elképzeléseket munkacsoportok vitatják meg, amelyekben szakértők és a szakmai szövetségek képviselői is részt vesznek. Hogy megint visszautaljak a korábbiakra: külön munkacsoport foglalkozik azzal, hogy miként vonzhatók be sokkal jobban a kis- és középvállalkozások a duális képzésbe. A keretek megadása mellett a cél a szükséges tudásanyag tantárgyszintű lebontásának meghatározása.
Nem tartanak attól, hogy nehéz lesz áthidalni a hagyományos tanárok és a gyakorlati szakemberek között feszülő ellentétet?
Tudatosan le kell építenünk ezt a választófalat. Fontos, hogy a tanárok is tisztában legyenek a gazdasági folyamatokkal, a pénzügyi alapismeretekkel. Éppen ezért nagyon hangsúlyos az az elképzelés, amely szerint a pedagógusoknak is gyakorlati képzéseken kell részt venniük, és a kötelező továbbképzéseket vállalati környezetben lehessen megvalósítani. A másik oldalról is átjárhatóvá akarjuk tenni a rendszert: a mérnököknek lehetővé kívánjuk tenni, hogy bejöhessenek oktatni a szakképző intézményekbe.
Erre mondja mindenki, hogy ezeket a szakembereket nem tudja megfizetni az oktatási rendszer.
Természetesen csak közelíteni tudjuk a bérezést, az erre vonatkozó javaslatunkat kidolgozzuk, és a közeljövőben a kormány elé visszük. Látni kell, hogy ha a szakmaorientált képzést az eddigieknél hangsúlyosabban tudjuk a duális képzés keretében a cégekhez delegálni, nekik is érdekük lesz, hogy a legjobb szakembereik adják át a tudást a tanulóknak, hiszen így a fiatal munkavállalók valóban a pályára lépésük első percétől lesznek hasznos tagjai a cégnek. Így az oktatásra szánt vállalati pénzek is sokkal jobban megtérülnek.
Ha a szakképzés megadja az alapkompetenciákat, miként kell átalakítani az OKJ-s képzéseket?
Az OKJ-s képzésben az elmúlt két évben komoly felfutást látunk, például annak a döntésnek köszönhetően, amely ingyenessé tette a második szakképesítés megszerzését. Ugyanakkor az is látható, hogy a képzésre jelentkezők többsége felnőtt, ők pedig sokkal motiváltabbak az új ismeretek, szakmák megszerzésére, vélhetően a munkahelyük megtartása érdekében. Az ő – és a munkáltatóik – érdekeiket figyelembe véve kell átalakítani rendszert, rövidebb, rugalmasabb képzéseket hirdetve. Ez egyébként egybevág a német és az osztrák gyakorlattal is. Az ágazati készségtanácsok révén folyamatosan a hiányterületek felé lesz irányítható a képzés. Ha a rendszer fejlesztésével az iskolában széles alapokra helyezzük a képzést, fokozottan figyelve az ágazati igényekre, akkor erre ráépíthető a speciális, változó környezetünkre gyorsabban reagálni tudó felnőttképzés.
Pénzügyi és céges ismereteket
26 300
tizedikes kezdett tanulni
az idei tanévben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.