Magyar gazdaság

Az idehaza gyártott biciklik csaknem fele exportra készül

Az elmúlt években az újkerékpár-eladások számának 3-5 százalékos visszaesése tapasztalható, annak ellenére, hogy a jó minőségű, drágább modellek értékesítése növekszik.

Évente mintegy 400 ezer kerékpár készül Magyarországon, ami az európai kerékpárgyártás 3 százalékát teszi ki, ezzel hazánk Európában a hetedik helyen áll – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ). A kerékpárok több mint fele, nagyjából 220 ezer darab a hazai piacon talál gazdára, a fennmaradó részt útján értékesítik. „Az elmúlt években az újkerékpár-eladások számának 3-5 százalékos visszaesése tapasztalható, annak ellenére, hogy a jó minőségű, drágább kerékpárok eladási száma egyre növekszik” – emelte ki az MKKSZ.

A szövetség korábbi felmérésekre hivatkozva azt is írta, hogy itthon a kerékpárok 65 százalékát szakboltokban vásárolják. A magyarok nagy többségét (84 százalék) az árérzékenység jellemzi ezen a területen is, jóllehet a kerékpározás nem tartozik a drága közlekedési módok és szabadidős tevékenységek közé: a legalább hetente biciklizők is legfeljebb 10 ezer forintot költenek évente ezzel kapcsolatban. Az MKKSZ adatai azt mutatják, hogy átlagosan 80 ezer forintért vásárolnak a magyar fogyasztók kerékpárt. „A valós képhez hozzátartozik, hogy a szövetség kilenc tagvállalata inkább magasabb árkategóriájú modelleket forgalmaz” – jegyezték meg.

Az európai trendeket követve a hazai ipar és jövőbeni hajtóereje az elektromos rásegítésű kerékpárok elterjedése lehet. A piacon óriási a verseny, még úgy is, hogy magas árfekvésük miatt ezekhez a járművekhez csak korlátozottan jutnak hozzá a hazai vásárlók. Az úgynevezett pedelecek magyarországi eladása 2016-ban volt először mérhető, akkor 600 darabot adtak el.

A Magyar Kerékpárosklub és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által megrendelt tavalyi Medián-felmérés azt mutatja, hogy a hazai felnőtt lakosság 70 százaléka szokott valamilyen gyakorisággal kerékpározni: 17 százalékuknak ez az elsődleges közlekedési eszköze, 38 százalékuk pedig legalább hetente biciklire ül. A tanulmányból kiderült, hogy a Dél-Alföldön a legnépszerűbb a kerékpár, a közép-magyarországi régióban pedig a legkevésbé kedvelt. A budapesti lakosok közül 16 százalék nyilatkozott úgy, hogy hetente többször közlekedik biciklivel. Az adatokból az látszik, hogy a mindennapokban a nők bringáznak többet, náluk 18 százalék az arány, a férfiaknál 16 százalék. Fontos kiemelni, hogy a felnőtt lakosság 84 százaléka fér hozzá működőképes kerékpárhoz, és 67 százaléka rendelkezik is ilyennel. Ugyanakkor hatvan év felett jelentősen csökken a kerékpározási hajlandóság.

MKKSZ STRATÉGIA kerékpár körkép piac
Ezek is érdekelhetik