Magyar gazdaság

Keresztbe tehet az esős idő a sörpiacnak

Jó idő esetén a májustól augusztusig tartó sörszezonban a 60 milliárd forintot is elérheti a bolti sörértékesítés, ami az éves eladások több mint 40 százalékának felel meg. A hűvös, csapadékos május azonban átírhatja a terveket.

Május és augusztus közé esik a sör főszezonja, tavaly ebben az időszakban realizálódott a teljes éves kiskereskedelmi sörértékesítés több mint 40 százaléka, a fogyasztók csaknem 60 milliárd forintot költöttek el erre a kategóriára a vizsgált négy hónapban – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen, hozzátéve, hogy a 2017-es adatokhoz képest értékben 11, mennyiségben 4 százalékos növekedést mutatott fel a tavalyi sörszezon. Hatalmas tehát a tét, az eleve magas bázissal és a hűvös, csapadékos idénykezdettel pedig alaposan fel van adva a lecke a söriparnak, más szóval a májusi eső aligha ér aranyat az ágazat szereplőinek.

A sörgyártók technológiai és termékfejlesztései a prémium- és szuperprémium-termékek iránti dinamikus keresletnövekedés kielégítésén túl részben azt célozzák, hogy minél kevésbé legyenek kitéve a szezonális hatásoknak, de ez a termék valamennyire mindig is függeni fog az időjárástól – reagált lapunknak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Mint mondta, abban bíznak, hogy a meleg nyári hónapok ellensúlyozzák majd a májusi rossz időt. Azt is kiemelte, hogy a nagyüzemi szinten is egyre sokszínűbb választék a sörfogyasztást nem korlátozza a kánikulára, idehaza is egyre inkább négy évszakos a sörfogyasztás.

Ezt támasztja alá az a kiskereskedelmi értesülésünk, miszerint több áruházláncnál jobban megsínylette az esős időszakot az ásványvizek és az üdítők kereslete, mint a söröké, de a grilltermékek és a jégkrémek fogyasztásának sem tett jót a gyenge szezonkezdet. A sörértékesítés egyébként a Nielsen statisztikái szerint is meglehetősen koncentrált: a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódik a forgalom több mint fele, szűkítve a kört, a szupermarketeket és a diszkontokat is magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna felel az eladások harmadáért.

A Tesco sajtóosztályának tájékoztatása szerint a májusi sörértékesítés a kedvezőtlen időjárás hatására 15-20 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. A SPAR pedig azt közölte, hogy a 27–32 fokos hőmérséklet és a napos időjárás az optimális a sörfogyasztáshoz. Maczelka Márk, a cég kommunikációs vezetője kiemelte: az, hogy májusban végig esett, a hőmérséklet pedig jelentősen alatta maradt a tavaly mért értékeknek, negatívan érintette a sör áruterület teljesítését: mind értékben, mind volumenben elmaradtak a tavalyi eredményektől.

Kimondottan erős volt az április, a május viszont aligha segítette bárkinek is az egész éves célok elérését – nyilatkozott a Világgazdaságnak Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke. Úgy látja, az esős idő 10-15 százalékkal biztosan, de átmenetileg akár 20-30 százalékkal is visszavetheti a keresletet, és ez nemcsak a csapolt változatra igaz, hanem az üveges sörökre is. Ami a jövőt illeti, Gyenge Zsolt kevésbé derűlátó, szerinte az ezekben a hetekben kieső bevételt valószínűleg a meleg nyári hónapokban sem sikerül pótolni.

Ezek is érdekelhetik