Magyar gazdaság

Megúszták a szigorítást

Egyhangúlag szavazta meg a Fővárosi Közgyűlés, hogy októbertől az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátozzák szmogriadó esetén Budapesten. Magyarországon mintegy 200 ezer autó fut ilyen motorizációval, a változás a fővárosban és az agglomerációs településeken üzemben tartott gépjárművek 52 százalékára vonatkozik egy esetleges intézkedéskor.

A szigorítás érzékenyen érintette volna a budapesti taxivállalatokat is, amelyek összesen 6300 autót használnak, ebből pedig 3800 a módosítás hatálya alá esett volna. Vagyis az eredeti elképzelések teljesülésével szmogriadó idején a budapesti taxizás gyakorlatilag ellehetetlenült volna. Nem csoda, hogy az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) a döntést megelőzően azért lobbizott, hogy a módosítás ne vonatkozzon rájuk. Május 26-án levelet írtak Tarlós István főpolgármesternek és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek címezve, arra téve javaslatot, hogy a budapesti droszthasználati engedéllyel rendelkező személytaxi-szolgáltatást végző autók – a közforgalmú menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző gépjárművek, tehát a BKV buszaihoz hasonlóan – kerüljenek be a szmogriadó riasztás fokozatában előírt forgalomkorlátozó intézkedések funkcionális kivételi körébe. Ezt végül el is érték, hiszen a közgyűlés a rendeletet már azzal a kiegészítéssel fogadta el, hogy a taxik is mentességet kapnak a forgalomkorlátozás alól, és bekerülnek a kivételek közé a levegő védelméről szóló kormányrendelet mellékletében. Az OTSZ egyébként azzal is érvelt, hogy a budapesti taxisok 2013–2015 között már több mint ötezer járművet cseréltek le, hogy megfeleljenek annak a 2013-as rendeletnek, amely a személytaxi-szolgáltatóknál minimum Euro 5-ös besorolású autók üzemben tartását írta elő.

A Fővárosi Közgyűlés még 2017-ben döntött arról, hogy 2018. október 1-je után a budapesti riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – tehát az Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát. Az akkori határozatban rögzítették azt is, hogy a korlátozás 2019. október elsejével az Euro 4-es dízelüzemű autókra is vonatkozik. Az Euro 5-ös kategória feketelistára kerülésének hátteréhez hozzátartozik, hogy tavaly májusban az Európai Bizottság az Euró­pai Unió Bírósága elé idéztette Magyarországot a PM10 légszennyező anyag egészségügyi határértékeinek nem teljesülése miatt. A Fővárosi Önkormányzat vezetése azért is hozott újabb intézkedéseket, hogy ezt az eljárásban is figyelembe vehessék az illetékes szervek.

kivétel szmogriadó dízelmotor taxi Országos Taxis Szövetség Euro 5 mentesség
Ezek is érdekelhetik