Egyhangúlag szavazta meg a Fővárosi Közgyűlés, hogy októbertől az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátozzák szmogriadó esetén Budapesten. Magyarországon mintegy 200 ezer autó fut ilyen motorizációval, a változás a fővárosban és az agglomerációs településeken üzemben tartott gépjárművek 52 százalékára vonatkozik egy esetleges intézkedéskor.
A szigorítás érzékenyen érintette volna a budapesti taxivállalatokat is, amelyek összesen 6300 autót használnak, ebből pedig 3800 a módosítás hatálya alá esett volna. Vagyis az eredeti elképzelések teljesülésével szmogriadó idején a budapesti taxizás gyakorlatilag ellehetetlenült volna. Nem csoda, hogy az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) a döntést megelőzően azért lobbizott, hogy a módosítás ne vonatkozzon rájuk. Május 26-án levelet írtak Tarlós István főpolgármesternek és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettesnek címezve, arra téve javaslatot, hogy a budapesti droszthasználati engedéllyel rendelkező személytaxi-szolgáltatást végző autók – a közforgalmú menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző gépjárművek, tehát a BKV buszaihoz hasonlóan – kerüljenek be a szmogriadó riasztás fokozatában előírt forgalomkorlátozó intézkedések funkcionális kivételi körébe. Ezt végül el is érték, hiszen a közgyűlés a rendeletet már azzal a kiegészítéssel fogadta el, hogy a taxik is mentességet kapnak a forgalomkorlátozás alól, és bekerülnek a kivételek közé a levegő védelméről szóló kormányrendelet mellékletében. Az OTSZ egyébként azzal is érvelt, hogy a budapesti taxisok 2013–2015 között már több mint ötezer járművet cseréltek le, hogy megfeleljenek annak a 2013-as rendeletnek, amely a személytaxi-szolgáltatóknál minimum Euro 5-ös besorolású autók üzemben tartását írta elő.
A Fővárosi Közgyűlés még 2017-ben döntött arról, hogy 2018. október 1-je után a budapesti riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – tehát az Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát. Az akkori határozatban rögzítették azt is, hogy a korlátozás 2019. október elsejével az Euro 4-es dízelüzemű autókra is vonatkozik. Az Euro 5-ös kategória feketelistára kerülésének hátteréhez hozzátartozik, hogy tavaly májusban az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága elé idéztette Magyarországot a PM10 légszennyező anyag egészségügyi határértékeinek nem teljesülése miatt. A Fővárosi Önkormányzat vezetése azért is hozott újabb intézkedéseket, hogy ezt az eljárásban is figyelembe vehessék az illetékes szervek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.