Magyar gazdaság

Ötödével emelkedett tavaly a hazai jégkrémpiac forgalma

Négyből három jégkrémet négyszáz négyzetméternél nagyobb boltban vásárol a lakosság, miközben a piac éves mérete már meghaladta a 35 milliárd forintot. Továbbra is a dobozos és a vödrös változatok viszik a prímet.

A magyarországi jégkrémpiac mérete tavaly meghaladta a 35 milliárd forintot, ezzel a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a 12. helyen áll – közölte a Világgazdasággal a piackutató. A szegmensbe nem tartoznak bele a gombócos fagylaltok, a fagylaltalapú sütemények és a fagylaltporok sem, a tavalyi főszezonban, május és augusztus között mindezek nélkül nőtt értékben 19, mennyiségben 7 százalékkal a jégkrém kiskereskedelmi értékesítése.

Csaknem a teljes piacot három fő kategória fedi le: a legnépszerűbbek a dobozos és vödrös jégkrémek, amelyek együttesen az eladások 53 százalékáért felelnek, igaz, a forgalmi részarányuk a tavalyi főszezonban egy százalékponttal csökkent. A pálcikás és a tölcséres változatok értékesítése viszont a vizsgált időszakban nőtt két, illetve egy százalékponttal, így 34, illetve 10 százalékos a részesedése. A Nielsen adatai szerint meghatározók a szuper- és hipermarketek, valamint a diszkontok is, a jégkrémek 76 százalékát a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekből szerzik be a fogyasztók. A gyártói márkák aránya 39 százalék, miközben a fennmaradó 61 százalék saját márkás termék.

A SPAR-nál több mint 6 milliárd forintot tesz ki a jégkrémek éves forgalma, az idén 8-10 százalékos növekedésre számítanak – közölte a Világgazdasággal Maczelka Márk, a cég kommunikációs vezetője. Hálózatukban csaknem 70 százalékos

részarányt képvisel a dobozos, családi kiszerelés, amelyet az úgynevezett impulz (pálcikás, tölcséres) kategória, majd a multipack, azaz jégkrémválogatás követ. A legkedveltebb ízek továbbra is a csokoládé és a vanília. A tudatos táplálkozásnak megfelelő fejlesztésekre a jégkrémek terén is van igény, főként a cukor-, laktózmentes és vegán termékek keresettek. Folyamatosan fejlődő kategória a multipack, de emellett is az egyre összetettebb és magas minőségű jégkrémeket kedvelik.

Míg a SPAR-nál a nyári hónapokban a teljes éves jégkrémforgalom fele zajlik, addig ez az arány a CBA-nál 65, az Aldinál 60 százalék. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: bár az időjárás jelentősen befolyásolja az eladások mértékét, az elmúlt évek 10 százalék körüli forgalomnövekedést hoztak. Náluk 45 százalék jut a pálcikás, 40 a dobozos, 10 a tölcséres, 5 százalék pedig a vödrös jégkrémekre. A családi kiszereléseknél a legkedveltebb ízek között a csokoládé és a vanília mellett az epret, a puncsot, a citromot és a diót említette, a szóló kategóriában pedig a teljes forgalom 35 százalékáért a pálcikás Magnum felel.

Az Aldinál a legnagyobb darabszámban a pálcikás és a tölcséres termékeket keresik a vásárlók, de önmagában a saját márkás, egyliteres jégkrém a legkedveltebb. A hagyományos ízek mellett sokan kedvelik a diót és a sztracsatellát, de mivel egyre több az egészségtudatos vásárló, egyúttal nő az igény a valódi gyümölcsöt is tartalmazó, vízbázisú sorbet jégkrémekre is. Az Aldinál az időjáráshatás kapcsán hangsúlyozták: tavaly a rendkívül meleg tavasz hatására az áprilistól augusztusig tartó időszak fedte le a teljes jégkrém-értékesítés négyötödét.

Ezek is érdekelhetik