Beépítik ugyan a 2020-as költségvetés tervezetébe a gazdaságvédelmi akcióterv 13+1 intézkedését, de a jövő évi büdzsé az adócsökkentések ellenére is a bevételek emelkedését jelzi. A szociális hozzájárulási adó (szocho) kulcsa 2020-ban például 2 százalékponttal csökkenhet, 15,5 százalékra eshet, de a költségvetési javaslat így is 220 milliárd forinttal emelkedő bevétellel számol. A cégek éppen a gazdaságvédelmi akcióterv ezen első pontjának köszönhetően jutnak a legnagyobb mértékű kedvezményhez, a szochóból mégis 5344 milliárd forint bevétele származhat jövőre az államháztartásnak. A számítások elsőre ellentmondásosnak tűnnek, azonban az adóalap növekedésével – vagyis a foglalkoztatottak számának emelésével – az összbevétel is több lehet, mint ami a 2019-es előirányzatban szerepel.
A gazdaságvédelmi akcióterv második pontja, a kisvállalati adókulcs 13-ról 12 százalékra csökkentése a 2020-as büdzsé alapján mindössze 5,9–6,3 milliárd forint bevételkiesést okoz, ami a teljes előirányzat 21 972 milliárd forintos kiadásaihoz képest elenyésző, mégis nagy segítség lehet a vállalkozásoknak a minimálbérek emelése és a feszes munkaerőpiac miatt. A társaságiadó-feltöltési kötelezettség eltörlése ellenére a 2020-as költségvetésben az ideinél 101,6 milliárd forinttal több bevétellel számolnak, e sor bevétele 501,1 milliárd forintra emelkedhet. Az intézkedés nem feltétlenül érinti a közvetlen bevételt, viszont a pénzforgalmi szemléletben az államháztartás csak egy évvel később számíthat a nagyvállalatok TAO-ból befolyó forintjaira.
A reklámadó az idén 15,1 milliárd forintot hozhat az államkasszába, az adónem felfüggesztése miatt jövőre várhatóan csak félmilliárdot.
A turizmusfejlesztés és a szálláshely-szolgáltatás régiós versenyképességének javítása érdekében 18-ról 5 százalékra mérséklődik a kereskedelmiszálláshely-szolgáltatás áfakulcsa, a turizmusfejlesztési hozzájárulás pedig 4 százalékos lesz az ágazati fejlesztések finanszírozása érdekében. Az effektív adókulcs így is feleződik: 9 százalékos lehet, de ez nem látszik majd meg a teljes áfabevételen. Jövőre 677 milliárd forinttal több forgalmi adó folyhat be az államkasszába. Szintén nem érződik meg a bevételeken a kistelepülési építkezések áfa-visszatérítése, mert ezen a soron 4968 milliárd forint bevétellel számol a Pénzügyminisztérium, amelyhez képest a kistelepülési visszatérítés miatti kiesés nem jelentős. A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. (amely magyar vállalkozások kölcsöneinek állami kezességvállalásával foglalkozik) tőkeemelése 10 milliárd forint pluszforrást igényel, a működésére pedig 17,5 milliárd forintot szán a büdzsé. Az agrárhitelek garanciavállalására létrehozott Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány 5 milliárdos tőkét kap, amelyhez 2,6 milliárd forint működési kiadás tartozik. Az öntözéses gazdálkodás kiépítésére 17 milliárd forintot különítettek el. A kutatás-fejlesztés (k+f) állami kiadásaira a költségvetés 175 milliárd forintot áldoz, igaz, ebből a működési kiadásokra és az ösztöndíjakra levont összeg után 167 milliárd forint marad. György László, az innovációs és technológiai tárca államtitkára lapunknak korábban azt mondta: minden állami k+f-költés dupláját vonzza be az innovációs ráfordítás. A kamatkiadások 88 milliárd forinttal emelkednek, ennek részben az emelkedő kamatkörnyezet az oka, azonban a lakossági állampapírok – és a +1 pontként bevezetett Magyar Állampapír Plusz – magasabb finanszírozási igénye is hozzájárul ehhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.