BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcson a szezonális termékek piaca

A hűvös, csapadékos május 15-20 százalékkal vetette vissza a szezonális nyári termékek forgalmát, a júniussal érkező kánikula következtében viszont éves szinten 8-10 százalékkal is nőhet az áruházláncok bevétele ezekben a termékcsoportokban.

Bár sok múlik a következő hónapok időjárásán, a vezető hazai élelmiszer-kiskereskedelmi láncok legalább 8-10 százalékos forgalomnövekedésre számítanak a nyáron a szezonális termékek piacán – derült ki a Világgazdaság körképéből. A szóban forgó kategóriák közül a sör a legnagyobb, hiszen az éves 150 milliárd forintos kiskereskedelmi értékesítésnek akár a 35-40 százalékát is adhatja a nyári hónapokra koncentrálódó sörszezon, ez az arány a 67 milliárd forintos eladást hozó ásványvíz esetében 25-30 százalék. Ezzel szemben a bolti értékesítést tekintve immár 35 milliárd forintos jégkrémpiac 50-60 százalékát is adhatja a nyár, akárcsak a grilltermékeknél, igaz, az utóbbiaké egyelőre mindössze 3,5 milliárdos, de évente akár negyedével is bővülő szegmens.

A tavaly értékben 11, mennyiségben 5 százalékos kiskereskedelmi növekedést produkáló sörpiac a Tescónál is a nyári hónapokban tetőzik, ekkor keletkezik az éves forgalom harmada. A hipermarketnél azt közölték a Világgazdasággal, hogy az időjárásra legérzékenyebb kategóriák egyikéről van szó, egy-egy melegebb nyári hét eladásai a két-háromszorosát is hozhatják a tavasziaknak. Az éves sörértékesítés 42 százalékát májustól augusztusig bonyolító SPAR tájékoztatása szerint a hűvös, esős május 16 százalékos volumencsökkenést okozott az egy évvel korábbihoz képest, az idei június pedig egyelőre annak ellenére erősebb, hogy tavaly ilyenkor a labdarúgó-világbajnokság is pörgette a fogyasztást. A SPAR szerint változnak a szokások, a minőségi sörök fogyasztásának előretörésével erősödik a prémiumszegmens, de a hazai kézműves sörök iránt is egyre nagyobb a kereslet. A Lidl ugyanezeken a trendeken kívül arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy a saját márkás alkoholmentes sörök és ciderek felvevőpiaca is nőtt, az előbbiek főként citrom-, menta-, bodza-, az utóbbiak pedig alma- és körteízesítésben kelendők.

A magyar ásványvízpiac tavaly a darabszámot tekintve 4,5 százalékkal 765,3 millió palackra nőtt a Nielsen szerint, a nyári értékesítési adatok szerint pedig a Tescónál a június–augusztusi három hónap lényegében néggyel ér fel. A vásárlók kedvence továbbra is a szénsavmentes változat, de az ízesített és a funkcionális (vitaminos, magnéziumos) vizek népszerűsége is nő. A SPAR-nál nyomatékosították: az ásványvíz-ellátottság és a nyári időszak hektikussága nagymértékben befolyásolhatja a forgalmi elvárásokat. A kitettség azonban a gyártói oldalról is magas: a kapacitáskihasználtság tartós hőség esetén a maximumon van a teljes szezonban. A csapadékos május 10 százalékos visszaesést hozott az egy évvel korábbihoz képest, júniusban viszont volt már olyan hét, amely 30 százalékkal is túlnőtte a tavalyi bázist. Az idei júniusi forgalom eddig több mint 10 százalékkal erősebb a tavalyinál. A sörhöz hasonlóan az ásványvízeladásnak is a 40 százalékát hozza a nyár a Lidlnél, amely a hagyományos mentes, enyhe és savas vizek mellett az ízesített termékportfóliót erősítette meg, az eper-, erdeigyümölcs- és citromízű variánsok is jól fogynak.

Az augusztus a legkiemelkedőbb hónap a Tesco szerint a grilltermékek fogyása szempontjából, az éves forgalom több mint fele koncentrálódik a nyárra. A hipermarket kínálatában a marinádozott csirkemell, a csirkecombfilé, a pácolt tarja és a grillkolbászok a legkedveltebbek, de a vásárlói igényekhez igazodva megjelentek a sütésre előkészített saslik- és nyárstermékek, a vödrös party packok és a grilltálak is. A SPAR arról számolt be, hogy az idei grillszezon – a szokásos húsvéthoz képest – később indult, emiatt volt egy kis lemaradás, de azóta behozták, összességében pedig 20-25 százalékos forgalomnövekedésre számítanak. Az esős májusra visszatekintve: nem a volumen esett vissza a SPAR-nál, hanem az értékben mért forgalom, ugyanis le kellett árazni a termékeket, hogy értékesíteni tudják őket. A lánchoz tartozó Regnum Húsüzem által forgalmazott grill-, steak- és BBQ-termékekből 610 tonnát adtak el tavaly, az éves grillforgalom háromnegyedét a májustól szeptember közepéig tartó szezonban bonyolítják le. A Lidl tapasztalatai szerint az éves értékesített mennyiség 60 százalékáért felel a három nyári hónap a grilltermékek és a fagylaltok terén is. A német diszkontlánc hazai leányvállalata egyes grilltermékeket akár két kilogrammos kiszerelésben árusít, s a választékban megtalálható a halsaslik is.

A jégkrémek terén a SPAR 8-10 százalékos növekedést vár az idei szezontól értékben és volumenben egyaránt. A májusi rossz idő csaknem az ötödével vetette vissza a forgalmat, a júniusban tapasztalható kánikula viszont az előző évi bázisforgalomhoz, sőt a tervekhez képest is kiemelkedő többletet eredményezett eddig. A Lidl csaknem nyolcvanféle jégkrémet tart készleten egészen szeptemberig. A saját márkás termékek részaránya 90 százalék feletti a termékcsoportban, a klasszikus vaníliaízesítés a legkelendőbb, de a kínálatban immár helyet kapnak a laktóz- és gluténmentes jégkrémek is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.