A feldolgozóipar 1,5 százalékát adó alág, a textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártása 3,7 százalékkal maradt el tavaly az egy évvel korábbi, 7,5 százalékos növekedéstől – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal kiadványából. A külpiaci eladások – amelyek az összes értékesítés több mint háromnegyedét teszik ki – 4,8 százalékkal csökkentek, a hazaiak pedig 1,2 százalékkal nőttek tavaly. A három szegmens közül a 46 százalékot képviselő bőr, bőrtermék, lábbeli gyártása 1,1, a 33 százalékos súlyt adó textíliáé 1,9 százalékkal mérséklődött, a legkisebb ágazat, a ruházati termék pedig 11,6 százalékkal esett vissza.
A textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártásának teljesítménye hullámzó, hosszabb idősorokat nézve azonban egy adott sávon belül mozog. „A tavalyi év nem volt kiugróan rossz, egy kis visszaesés ugyan látszik, de a szektor 2019 első felében máris korrigált. A textil- és ruhaipar még ma is 30 ezer főt foglalkoztat, de rendkívül elaprózódott szerkezetben, a cégek 80-90 százaléka kkv, azon belül is magas a tíz főnél kisebb létszámú cégek száma” – mondta a Világgazdaságnak Kokasné Palicska Lívia, a Magyar Könnyűipari Szövetség (MKSZ) elnöke. A szektor teljesítménycsökkenésének egyik fő oka a munkaerőhiány. Egyes területeken annyira lecsökkent a létszám, hogy többen bezárják a céget, mert nem tud rentábilisan működni.
A munkaerő-utánpótlás is óriási probléma, csökken az oktatási intézménybe bekerülők száma, de a képesítést szerzőknek is csekély aránya választja ezt a pályát. Az MKSZ elnöke szerint szükség lenne a képzés átalakítására, jobban az ipar igényeire kellene szabni, hiányoznak az oktatásból a digitális kompetenciák, az új technológiák és az oktatók szakmai továbbképzése. Az elnök szerint helyre kellene állítani a szakma presztízsét, például a mestercukrász-, szakács- és borászszakmát jó marketinggel Magyarországon is fel lehetett építeni. Hasonlóképpen Portugália a cipőipart az egyik legvonzóbb iparágként kommunikálja, és az elmúlt években hihetetlen felfutást mutatott az ágazat.
Mivel a kapacitások le vannak kötve, az elmúlt években a munkaerőhiány miatt több külföldi megkeresést is vissza kellett utasítaniuk a piaci szereplőknek. Még mindig túlsúlyban van a bérmunka, és a külföldi bérmunkáltatók egy része nem tolerálja az elmúlt évek folyamatos minimálbér-emelését, ezért olcsóbb gyártót keresve továbbmennek például Szerbiába vagy Macedóniába. A ruha- és cipőipar sok ismert külföldi márkája Magyarországon gyártat, a haszon legnagyobb része azonban a külföldi tulajdonosnál és a kereskedőnél realizálódik, ezért is kell minél több saját brand. A szektornak jóval több kockázati tőkére lenne szüksége, ösztönözni kellene a beruházásokat és az új technológiák meghonosítását, továbbá új külpiaci kapcsolatok építését. A szakember szerint ugyancsak lényeges az ágazati szintű, erős összefogás, de a divatszakma és a gyártóipar összekapcsolása szintén előremutató lenne. Az utóbbi vonatkozásában reménykeltőnek nevezte a Magyar Divat- és Design Ügynökség (MDDÜ) megalakulását és múlt évi aktivitását.
Az MKSZ elnöke szerint az idén a ruhaipar korrigál: nagy felfutás ugyan nem várható, de súlyosabb visszaesés sem. „Jó hír, hogy több cég áll át a ruhaiparban is más, nagyobb értéket hordozó műszaki termékre, és vannak a cipőiparban is törekvések luxuskategóriás saját márka építésére és külpiaci megjelenítésére” – emelte ki Kokasné Palicska Lívia. Az idén elkészül a hazai divatipar stratégiája. Egyre többen képviseltetik magukat nemzetközi divatbemutatókon, több hazai márka külföldi megjelenése várható, és elindul egy mentorálási program fiatal magyar divattervezők részére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.