A magyar fogyasztók többségének az árnál fontosabb a kenyér minősége – ismertette a felnőtt magyar lakosság körében, ezer fő bevonásával, reprezentatív mintán végzett online felmérését a JÓkenyér pékségeket üzemeltető Ludwig és Mentesi Kft. A felmérés szerint a válaszadók 72 százaléka hajlandó többet fizetni az egyéni elvárásainak megfelelő kenyérért. A vásárlói tudatosság viszont még korántsem éri el a megfelelő szintet: bár a megkérdezettek 56 százaléka figyel rá, mit tesz a kosarába, ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy alaposabban utánanéznének a pékáruk összetevőinek vagy a hozzáadott adalékanyagoknak. „Ez annak ellenére így van, hogy a korábbiakhoz képest már több információt érhetnek el a fogyasztók” – mondta a Világgazdaságnak Ludwig Klára, a cég tulajdonosa és pékmestere.
A magyar lakosság az európai középmezőnyben helyezkedik el az átlagosan 37 kilogrammos éves kenyérfogyasztással – derül ki a kutatásból. Akik kevés kenyeret esznek Magyarországon, ezt főleg azért teszik, hogy csökkentsék napi szénhidrátbevitelüket, vagy csak más pékárukat részesítenek előnyben. A válaszadók több mint harmada ugyanakkor kenyérpártinak bizonyult, többségük – 22 százalék – elképzelni se tudná a napi étkezéseit nélküle.
Némileg meglepő módon a fehér kenyér népszerűsége továbbra is töretlen. A válaszadók 48 százaléka ezt a típust keresi és vásárolja. „A fehér kenyeret fogyasztók a leginkább árérzékenyek” – tette hozzá Ludwig Klára. A preferenciasorrendben a második a búzából készült félbarna kenyér, ezt a megkérdezettek 39 százaléka teszi rendszeresen a kosarába, míg a dobogó harmadik fokán a teljes kiőrlésű lisztből sütött kenyerek állnak, ezeket a fogyasztók 26 százaléka részesíti előnyben. A további sorrend: magvas és rozs- (24-24 százalék), kovászos (15 százalék), rozsos (14 százalék), végül a parasztkenyerek (12 százalék).
A válaszadók alig 9 százaléka állította azt, hogy alaposan megnézi az összetevőket, mielőtt kenyeret vesz. A felmérésbe bevont emberek 24 százaléka csupán típusok szerint szelektál, míg a megkérdezett 35 százaléka inkább márkahűnek nevezhető: ők egy adott pékség termékeit vásárolják, a kenyér összetevőivel különösebben nem is foglalkoznak.
A vásárlók 57 százaléka egyáltalán nem nézi, hogy van-e adalékanyag az általa megvásárolt kenyérben. A kutatásból kiderül, hogy a lakosság 10 százaléka tekinthető tudatos kenyérvásárlónak. Ők azok, akik alaposabban megnézik az összetevőket, azoknak az emberi szervezetre gyakorolt hatásait. Ludwig Klára ugyanakkor reménykeltőnek nevezte, hogy a válaszadók 46 százaléka szeretne jobban odafigyelni arra, hogy mit tesz a kosarába, de nem igazán ismeri a módját, hogyan tudhatna meg többet az összetevőkről.
A pékségek ugyan megijedtek a 2017-es Élelmiszerkönyv változásaitól – amikor módosították az egyes elnevezésekkel árusítható kenyerek összetevőinek arányát –, de a fogyasztói szokások változását nem hozta magával a szigorítás. A JÓkenyérnél azért sem történt változás, mert már az élelmiszerkönyvi módosítás előtt megfeleltek az új követelményeknek is – vagyis a rozskenyerükben már akkor is 60 százaléknál magasabb arányban volt rozsliszt, a teljes kiőrlésűekben pedig ugyanilyen arányban volt teljes kiőrlésű gabona –, míg több helyen a régi termékek átnevezésével reagáltak a szabályozásra.
A magyar lakosság csupán
10
százaléka tudatos kenyérvásárló
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.