A Mercedes anyacége, a Daimler intenzív költségcsökkentésbe kezd azután, hogy a botrányok elülnek a cég körül. A luxusautó-gyártó megpörkölődött a dízelbotrányban, ennek jogi és kárrendezési vonzatai, valamint a japán Takata selejtes légzsákjainak kicserélése és egyéb egyszeri költségek együttesen 4,2 milliárd euróval apasztották a stuttgarti társaság adó- és kamatfizetés előtti eredményét (EBIT). A Daimler a második negyedévben 1,6 milliárd eurós üzemi veszteséget könyvelhetett el, szemben az egy évvel korábbi 2,6 milliárd eurós plusszal. Ennek megfelelően a tavalyi 1,8 milliárd eurós nyereséget 1,2 milliárdos veszteség váltotta. A nyugdíjba vonult Dieter Zetsche vezérigazgatót váltó svéd Ola Kallenius csoportszintű megújulási, teljesítménynövelési program meghirdetéséről beszélt a gyorsjelentéshez fűzött közleményben, kitérve a járműportfólió tüzetes áttekintésére is.
Erre szükség is lesz, miután 13 hónapon belül immár négy profitfigyelmeztetést adott ki a vállalat, legutóbb az üzleti év EBIT-várakozását jócskán a tavalyi szint alá belőve. A Daimler eladásai is visszaestek, a negyedévben 822 ezer autót adtak el, 11 ezerrel kevesebbet, mint a bázisidőszakban. A gazdasági növekedés lassulása és a vámháború nem tett jót a kínai értékesítéseknek, de ez szinte valamennyi gyártóról elmondható. Jó hír viszont, hogy a bevétel a negyedévben 1,9 milliárddal 42,7 milliárd euróra hízott. A konkrét átalakítási tervvel Kallenius a november közepi befektetői napon áll majd elő. Miután a főbb számokat már két hete előzetesen közölte a Daimler, a piac most Kallenius bizakodását árazta be, 3 százalékkal feljebb tolva az árfolyamot.
A Mercedesnél is rosszabbul járt a rivális Aston Martin, amely szintén költségcsökkentést rendelt el a kereslet visszaesésére hivatkozva, egyben 40 millió fonttal csonkította meg beruházási keretét, és a Reuters információja szerint termelését is csökkenteni fogja. A bejelentésre 23 százalékot zuhant a luxusautó-gyártó részvényárfolyama, s már 58 százalékkal van alatta a tavaly októberi tőzsdei bevezetés idején érvényes árnak. A cég európai eladásai a második negyedévben ötödével estek vissza. Idei globális értékesítési terveit 6,3-6,5 ezer darabra módosította a korábbi 7,1-7,3 ezerről. Egyedül Ázsiában és a cég legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban nőttek az eladások, az utóbbiban 54 százalékkal. Az Aston Martin a jövő héten teszi közzé féléves pénzügyi adatait.
Szintén rossz hírekkel szolgált a Nissan, amely az utóbbi tizenegy év leggyengébb negyedéves jelentésére készíti fel a piacot, a meghirdetett költségcsökkentésekkel azonban már a kiutat keresi. A sikkasztással és adócsalással gyanúsított korábbi elnök, Carlos Ghosn vezetői válságba sodorta a Nissant, amely fő tulajdonosával, a 43 százalékban tulajdonos Renault-val is összerúgta a port, ami tovább rontott a helyzetén. Olyannyira, hogy tegnap kiszivárgott: a japánok 7 százalékos létszámleépítést terveznek, a májusban bejelentett 4800 fős elbocsátást legalább ugyanekkora követheti, elsősorban a Japánon kívüli, alacsony kihasználtságú üzemeikben. A cél: megállítani a nyereség gyors apadását. Tavaly az üzemi eredmény éves alapon 45 százalékkal esett vissza, az idei üzleti évben 28 százalékos további lemorzsolódástól tart a második legnagyobb japán autógyártó.
A Peugeot-Citroen (PSA) csoport oldotta a tegnapi gyászos hangulatot azzal a bejelentésével, hogy féléves üzemi eredménye 10,6 százalékkal 3,34 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel üzemi marzsa történelmi csúcsra, 8,7 százalékra futott. Mindezt csökkentő autóeladások mellett érte el a csoport: az első fél évben főként Kínában és általában a feltörekvő piacokon szenvedett, emiatt a tavalyi 2,18 millióról 1,9 millióra, 12,8 százalékkal csökkent értékesített járműveinek a száma. A bevételi oldalon ez 0,7 százalékos csökkenésnek számít. A 38,3 milliárd eurós bevételből 1,83 milliárd eurós adózott nyereséget tudtak kihozni, ami 24 százalékos előrelépés. Philippe de Rovira pénzügyi vezérigazgató a sikeres fél évet a költségek lefaragásával, hatékonyságnöveléssel, kedvezően fogadott új modellekkel és az Opel-Vauxhall integrációjával magyarázta. A gyorsjelentésre 2,5 százalékot erősödött az árfolyam.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.