BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Költségcsökkentési hullám az autóiparban

A nagy autógyártók a kereslet folyamatos csökkenésével szembesülve költségeik lefaragására kényszerülnek. Szerdán a Daimler, a Nissan és az Aston Martin jelezte takarékossági terveit.

A Mercedes anyacége, a Daim­ler intenzív költségcsökkentésbe kezd azután, hogy a botrányok elülnek a cég körül. A luxusautó-gyártó megpörkölődött a dízelbotrányban, ennek jogi és kárrendezési vonzatai, valamint a japán Takata selejtes légzsákjainak kicserélése és egyéb egyszeri költségek együttesen 4,2 milliárd euróval apasztották a stuttgarti társaság adó- és kamatfizetés előtti eredményét (EBIT). A Daimler a második negyedévben 1,6 milliárd eurós üzemi veszteséget könyvelhetett el, szemben az egy évvel korábbi 2,6 milliárd eurós plusszal. Ennek megfelelően a tavalyi 1,8 milliárd eurós nyereséget 1,2 milliárdos veszteség váltotta. A nyugdíjba vonult Dieter Zetsche vezérigazgatót váltó svéd Ola Kallenius csoportszintű megújulási, teljesítménynövelési program meghirdetéséről beszélt a gyorsjelentéshez fűzött közleményben, kitérve a járműportfólió tüzetes áttekintésére is.

Erre szükség is lesz, miután 13 hónapon belül immár négy profitfigyelmeztetést adott ki a vállalat, legutóbb az üzleti év EBIT-várakozását jócskán a tavalyi szint alá belőve. A Daimler eladásai is visszaestek, a negyedévben 822 ezer autót adtak el, 11 ezerrel kevesebbet, mint a bázisidőszakban. A gazdasági növekedés lassulása és a vámháború nem tett jót a kínai értékesítéseknek, de ez szinte valamennyi gyártóról elmondható. Jó hír viszont, hogy a bevétel a negyedévben 1,9 milliárddal 42,7 milliárd euróra hízott. A konkrét átalakítási tervvel Kallenius a no­vember közepi befektetői napon áll majd elő. Miután a főbb számokat már két hete előzetesen közölte a Daimler, a piac most Kallenius bizakodását árazta be, 3 százalékkal feljebb tolva az árfolyamot.

A Mercedesnél is rosszabbul járt a rivális Aston Martin, amely szintén költségcsökkentést rendelt el a kereslet visszaesésére hivatkozva, egyben 40 millió fonttal csonkította meg beruházási keretét, és a Reuters információja szerint termelését is csökkenteni fogja. A bejelentésre 23 százalékot zuhant a luxusautó-gyártó részvényárfolyama, s már 58 százalékkal van alatta a tavaly októberi tőzsdei bevezetés idején érvényes árnak. A cég európai eladásai a második negyedévben ötödével estek vissza. Idei globális értékesítési terveit 6,3-6,5 ezer darabra módosította a korábbi 7,1-7,3 ezerről. Egyedül Ázsiában és a cég legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban nőttek az eladások, az utóbbiban 54 százalékkal. Az Aston Martin a jövő héten teszi közzé féléves pénzügyi adatait.

Szintén rossz hírekkel szolgált a Nissan, amely az utóbbi tizenegy év leggyengébb negyedéves jelentésére készíti fel a piacot, a meghirdetett költségcsökkentésekkel azonban már a kiutat keresi. A sikkasztással és adócsalással gyanúsított korábbi elnök, Carlos Ghosn vezetői válságba sodorta a Nissant, amely fő tulajdonosával, a 43 százalékban tulajdonos Renault-val is összerúgta a port, ami tovább rontott a helyzetén. Olyannyira, hogy tegnap kiszivárgott: a japánok 7 százalékos létszámleépítést terveznek, a májusban bejelentett 4800 fős elbocsátást legalább ugyanekkora követheti, elsősorban a Japánon kívüli, alacsony kihasználtságú üzemeikben. A cél: megállítani a nyereség gyors apadását. Tavaly az üzemi eredmény éves alapon 45 százalékkal esett vissza, az idei üzleti évben 28 százalékos további lemorzsolódástól tart a második legnagyobb japán autógyártó.

A Peugeot-Citroen (PSA) csoport oldotta a tegnapi gyászos hangulatot azzal a bejelentésével, hogy féléves üzemi eredménye 10,6 százalékkal 3,34 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel üzemi marzsa történelmi csúcsra, 8,7 százalékra futott. Mindezt csökkentő autóeladások mellett érte el a csoport: az első fél évben főként Kínában és általában a feltörekvő piacokon szenvedett, emiatt a tavalyi 2,18 millióról 1,9 millióra, 12,8 százalékkal csökkent értékesített járműveinek a száma. A bevételi oldalon ez 0,7 százalékos csökkenésnek számít. A 38,3 milliárd eurós bevételből 1,83 milliárd eurós adózott nyereséget tudtak kihozni, ami 24 százalékos előrelépés. Philippe de Rovira pénzügyi vezérigazgató a sikeres fél évet a költségek lefaragásával, hatékonyságnöveléssel, kedvezően fogadott új modellekkel és az Opel-Vauxhall integrációjával magyarázta. A gyorsjelentésre 2,5 százalékot erősödött az árfolyam.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.