Továbbra is kirobbanó erőben van a csomagküldő és internetes kiskereskedelem, hiszen júniusban 38 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi bázisidőszakhoz képest, igaz, a teljes kiskereskedelmi forgalomból még mindig csak 5,4 százalékkal részesedik. A dinamikus bővüléshez azonban az is hozzátartozik, hogy április óta magyar bejegyzésű portál az eMAG, így az itteni virtuális költések már nem a román, hanem a hazai statisztikai adatokban köszönnek vissza. Ez markánsan megmutatkozik a negyedéves bontásban vizsgált növekedésben: míg a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom az első negyedévben 25 százalékkal nőtt, addig a másodikban már 35-tel, pedig nem nyitották sokkal nagyobbra a tárcájukat a vásárlók.
A hazai webáruházak versenyét éppen az eMAG és az Extreme Digital fúziója értelmezheti újra, elvégre a piac két legnagyobb szereplőjéről van szó. Az összeolvadást leghamarabb augusztus végén, szeptember elején hagyhatja jóvá a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), de egy kevésbé optimista forgatókönyv szerint az is lehetséges, hogy az év végéig elhúzódik a tranzakció zárása. Az összefonódás bejelentése után a GVH eredetileg harmincnapos, egyszerűsített versenyfelügyeleti eljárást indított, de utóbb átsorolta az ügyet a négy hónapos, teljes körű eljárások közé, mert úgy látta, hogy külön kell vizsgálni a hagyományos és az online kiskereskedelmi piacot, és az utóbbin belül a Magyarországra bejelentett cégeket.
Pedig az Extreme Digitalnak is meg kell küzdenie a külföldi tulajdonú szolgáltatókkal a hazai fogyasztókért, így például az Amazonnal vagy az Alibabával. Ezt bizonyítja, hogy az eNET szerint a magyarországi online kiskereskedelmi forgalom tavaly megközelítette az ezermilliárd forintot, de ennek csak alig több, mint a felét adták a magyar érdekeltségű e-kereskedők. Az Extreme Digital hibrid modelljében egybeforrtak a netes rendelések és a bolti eladások: a webshopban kiválasztott terméket a fogyasztók 16 fizikai üzletben is megvásárolhatják. A belföldön bejegyzett online kereskedőkre szűkítve a kört az eMAG-gal együtt akár 20-25 százalék feletti piaci részesedést is elérhet a fúziós vállalat bizonyos termékkategóriákban. Az új felállásban 48 százalékos üzletrésszel lenne érdekelt a magyar tulajdonú Extreme Digital.
Az eMAG forgalmának nagy részét a Marketplace szolgáltatás adja, amelyen keresztül kisvállalkozók értékesíthetik saját termékeiket. Ezen a felületen idehaza 3600 eladó kínálja csaknem 1,6 millió termékét. A kínálat meg is találja a keresletét, hiszen a piactéren vásárlók tavaly mintegy 730 ezer rendelést adtak le, összesen 8,5 milliárd forintos forgalmat generálva. A legkeresettebb termékek itt is a kütyük, háztartási gépek, játékok és barkácscikkek.
A hagyományos bolti kereskedelemben erős szegmensek közül az elmúlt négy-öt évben a műszaki cikkek kategóriája után a divatruházat erősödött leginkább a virtuális térben, szakértők szerint a következő két-három év viszont az élelmiszerről szólhat a weben. Az online rendelések kosárértéke nemritkán három-ötszöröse a hagyományos bevásárlókocsikénak, még úgy is, hogy egyelőre nem is párizsit és friss zöldséget vesznek a neten, annál inkább ásványvizet, sört, mosószert és pelenkát. Ráadásul egyre jobb a szolgáltatás a nagy áruházláncok, a Tesco, a CBA, az Auchan és legutóbb a SPAR megjelenésével.
A GKI Digital és az Árukereső közös felmérése szerint a hazai online kiskereskedelem forgalma tavaly 425 milliárd forint volt, 17 százalékkal több, mint 2017-ben. Az év elején 3,2 millió aktív online vásárló volt, ez egy év alatt 6,5 százalékos növekedés. Mivel az utóbbi mutató emelkedése évről évre lassul, a kutatás készítői szerint a szektor további magyarországi növekedése már elsősorban az átlagos kosárértékek méretétől és a rendelési gyakoriságtól függ. A hazai online vásárlók tavaly átlagosan tizenkétszer rendeltek, alkalmanként 11 ezer forintért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.