BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A világ futball- és rendezvénytérképén is megkerülhetetlen lesz a Puskás Aréna

Az ütemterv szerint és a költségkereten belül közelít a finiséhez a 67 ezer néző befogadására alkalmas Puskás Aréna kivitelezése, amelyet a Magyarország–Uruguay-mérkőzéssel avathatnak fel.

November 15-én a Magyarország–Uruguay barátságos labdarúgó-mérkőzéssel adják át a Puskás Arénát, amelynek az építése 2017 márciusában kezdődött el. A legendás előd, a Népstadion több mint hat évtizeden át volt megkerülhetetlen bástya a világfutball térképén: 1948. július 13-án történt meg az első kapavágás, hogy aztán 1953. augusztus 20-án megnyissa kapuit, a bontás ideje pedig végül 2016 februárjában érkezett el. A tervezett ütemet tartva haladnak a munkálatok az utolsó simítások felé, ráadásul a költségkereten belül készülhet el az új nemzeti stadion. A beruházó, a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja európai uniós, nyílt közbeszerzési eljárás keretében versenyeztette a kivitelezőket, és a legolcsóbb, nettó 143 milliárd forintos ajánlatot választotta. Élményaréna épül, amelyben a labdarúgó-mérkőzéseket 67, a koncerteket pedig 78 ezren élvezhetik majd a helyszínen.

Az aréna a 2020-as labdarúgó-Európa-bajnokság egyik helyszí­ne, négy találkozónak, három cso­­port­mér­kőzésnek és egy nyolcad­döntő­nek ad otthont. Ha a magyar válo­gatott hétfőn legyőzi Szlovákiát hazai pályán, jó eséllyel részt vehet az Eb-n, mivel Marco Rossi csapata egy újabb sikerrel megerősítené éllovas pozícióját a selejtezőcsoport élén. Az előkészületekkel a sportág kontinentális szövetsége, az UEFA is elégedett. Pedig amikor elfogadták a 2020-as Eb-helyszínek listáját, mindössze két még nem létező stadion szerepelt rajta, a budapesti és a brüsszeli. Ezzel is magyarázható a szoros megfigyelés: az UEFA illetékesei jelezték, ha elmaradást tapasztalnak az előre lejelentett ütemezéstől, habozás nélkül lehúzzák a listáról a magyarországi helyszínt, ahogy az a belgákkal meg is történt. A hazai delegáció azonban már azelőtt rendszeresen egyeztetett az európai szövetség képviselőivel, hogy a Puskás Arénát egyáltalán kiválasztották volna, így a tervezés során az első vonal meghúzásától bevonták őket. Az egyetlen változtatás, amit kértek, egy kameraállás áthelyezése volt.

Fontos szerepet kaphat a kétezer fő befogadására alkalmas konferencia- és kiállítási központ is, az előző stadionból megőrzött toronyépületben pedig a Puskás-múzeum kap helyet. Minden feltétel adott lesz ahhoz, hogy az aréna a sport mellett az üzleti és kulturális élet, valamint a szórakoztatóipar fellegvára legyen. A tágas és modern környezet a sportesemények mellett újra Budapestre vonzhatja a könnyűzenei világsztárokat is. A cselek és a gólok után több generációnak nyújthatnak maradandó élményt a nagyszabású koncertek is, mint anno a teljesség igénye nélkül Louis Amstrong, a Queen, a Genesis, az AC/DC, a Metallica, a Guns N’ Roses vagy a The Rolling Stones. A lehetőség tehát immár adott, hogy újra világhírű előadók jöjjenek Budapestre, és mivel a magasabb nézőszámnak köszönhetően többfelé oszlik a költség, a jegyárak is alacsonyabbak lehetnek. A Puskás Aréna nemzetközi konferenciák, bankettek és egyéb üzleti rendezvények helyszíne is lehet, de például az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő e-sport fellegváraként is szolgálhat. Az e-sport már 2014-ben 45 ezer rajongót vonzott Szöulba, a Szangam Világbajnoki Stadionba, és időközben idehaza is lett tömegbázisa: tavaly már húszezer érdeklődő fordult meg a BOK Sportcsarnokban rendezett V4 Future Sport Festivalon.

Monumentális létesítményről van szó, ezt hűen tükrözi, hogy a Puskás Aréna építése során tízezer tonna acélszerkezetet használtak fel, ami két Erzsébet hídnak felel meg, a 150 ezer köbméter vasbetonból pedig 75 lakótelepi ház is kijönne. Emellett 26 kilométernyi cölöpöt fúrtak le, ha ezeket vízszintesen összeillesztenénk, a stadiontól egészen Százhalombattáig jutnánk el. Ha pedig az 1700 kilométeres kábelhosszt helyezzük a térképre, jóval messzebbre juthatunk el, még Londonnál vagy Barcelonánál is távolabbra. Az építkezésen 1500-an dolgoznak naponta, a munkálatokat 16 darab toronydaru segíti, plusz egy speciális emelődaru 130 méteres gémmel. A kivitelezés során nem kevesebb, mint 36 ezer lámpatestet helyeztek el, a büfé kiszolgálópultjának hossza pedig csaknem egy kilométernyi.

Bár ultramodern, multifunkciós aréna nőtt ki a földből, jó néhány elemében magán hordozza elődje, a Népstadion jegyeit. Először is ugyanazon a helyszínen, a Kerepesi, a Dózsa György és a Thököly út által határolt területen épült fel, de az új lépcsőházakat is a történelmi pilonok képére formázták, és a bontás utáni törmelék nagy részét beépítették, újrahasznosították. Abban a tekintetben viszont mégis teljesen új létesítmény a Puskás Aréna, hogy a hajdani, szabad ég alatt álló karéjokkal és az atlétikai pályával szemben teljesen fedett a nézőtér, a legnagyobb távolság 80 méter a pályától. Az egykori Népstadionban még a korszerű beléptetőrendszer és a konferenciaterület is hiányzott. Az új nemzeti stadionban 11 ezer négyzetméteres a küzdőtér, a teljes komplexum szélessége, hosszúsága 205×316 méter.

A 67 ezer néző befogadására alkalmas stadion magassága több mint 52 méter, 38 lépcsőház van és 27 lift üzemel, a szurkolók kényelmét 600 darab full HD-kijelző és 45 büfé szolgálja.

Virtuális valóság

Már tavaly júniusban megnyílt a Puskás Aréna látogatóközpontja a Papp László Budapest Sportaréna melletti épületben, csaknem 500 négyzetméteres alapterületen, amely a Magyar Olimpiai és Sportmúzeum felső szintjén várja látogatóit. A látogatóközpontban, ahová ingyenes a belépés, többek között modern megoldásokkal szemléltetik a stadion történetét, és interaktív módon is megtekinthető, hogy milyen lesz végleges formájában az új aréna. A látogatóközpontban 3D-t és virtuális valóságot használó technikákkal bárki kipróbálhatja és átélheti, hogy milyen akár 400 méteres magasságból megnézni a készülő létesítményt, de akár egy koncertszínpadon, képzeletbeli sztárrá változva is letekinthet a közönségre. A látogatókat egy olyan speciális 3D-s kép is várja, amelyen virtuálisan lehet átlépni a régi Népstadionból az új élményarénába. Aki pedig a jelenleg is zajló építkezésre szeretne benézni, egy speciális optikán keresztül láthat be a kerítések mögé.

Reális az ár

Az aréna nettó 143 milliárd forintos építési költsége európai viszonylatban reális a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja értékelése szerint, elvégre közgazdasági alaptétel, hogy minden annyiba kerül, amennyiért a piacon meg lehet vásárolni.

A legidőigényesebb, de legátláthatóbb megoldást választva a kivitelezőről nyílt nemzetközi tenderen döntöttek, amelyen az Európai Unióból bárki elindulhatott. Két ajánlat érkezett, ezek közül az olcsóbbat választották. A Strabag Építő Kft., a Strabag-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft. és a Strabag A. G. közös ajánlattevőként 3,3 százalékkal adott drágább ajánlatot, mint a Magyar Építő Zrt. és a ZÁÉV Építőipari Zrt. konzorciuma. Így a szerződéses összeg egy székre vetítve 2,1 millió forint, márpedig a közelmúltban épült, hasonló méretű stadionok – Baku, Marseille, München, London, Varsó – székárai is 1,24 és 3,1 millió forint közöttiek. Késés esetén a kivitelezőnek naponta 142 millió forint kötbért kell fizetnie, a határidő betartására és a minőség biztosítékaként pedig az állam által egyoldalúan készpénzre váltható, 32 milliárd forintos bankgaranciát is köteles volt adni.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.