Magyarországon óriási a hiány hajóvezetőkből, nem véletlen, hogy a cégek sokszor a már nyugdíjas szakembereket hívják vissza dolgozni. Azokat a hajóvezetőket, akiknek megfelelő a szaktudásuk, a nyugati cégek akár háromszor több fizetésért csábítják el – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére a Személyhajósok Szövetségének főtitkára, Horváth Imre. A humán erőforrás deficitje egész Európában megfigyelhető – tette hozzá –, ráadásul a kielégítő ismeretekkel rendelkező személyzet létszáma is folyamatosan apad, ami esetenként már a hajók elindítását is gátolja. A főtitkár úgy összegezte a helyzetet, hogy gyakorlatilag az egész szakma küzdelmet vív. A hajózásban a bér és az üzemanyag teszi ki a költségek túlnyomó részét. „A nyugati országokban egy tapasztalt hajóvezető minimum négyezer eurót (átszámítva 1,3 millió forint) kap havonta, miközben itthon a hasonló felkészültségű szakemberek átlagbére csupán 350-500 ezer forint.” Ebből adódóan a nyugat-európai vizeken, elsősorban a Rajnán és a nagyobb francia folyókon, több száz magyar hajóvezető dolgozik, itthon viszont az aktív szakemberek száma csak 300-400-ra tehető.
A főtitkár szavaival nagyrészt Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke is egyetértett, ugyanakkor kiemelte, hogy hazánkban rendkívül magas szintet képvisel a hajósképzés, ezért nem meglepő, hogy a magyar szakemberek igencsak keresettek. A képesítést nyújtó intézmények közül Magyarországon a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiája a legsikeresebb. A hajóvezető-oktatás itt két részből áll: A és B kategóriás vezetői engedélyt lehet megszerezni, mindkettőhöz társul elméleti és gyakorlati vizsga is. Az utóbbi alapesetben négy évig tart, ezalatt legalább két évet matróz- vagy ennél magasabb szintű szolgálatban belvízi nagy hajón kell tölteni. Ezután egy jóváhagyott képzésen kell részt venniük a hallgatóknak, tizenhárom tárgyból kell a vizsgát tenniük, majd a sikeres teljesítést igazolni kell a hatóság előtt. Az alelnök elmondta azt is, hogy az oktatásban való részvételre és a szakvizsga letételére nemcsak Magyarországon van lehetőség, hanem az Európai Unió bármely más tagállamában is. Hogy a magyarok közül hányan választják ezt a lehetőséget, arra vonatkozóan Bencsik Attila nem tudott pontos adatokat, azt azonban elmondta, hogy itthon hajóvezető-képzésre évente harminc-negyvenen jelentkeznek, és mintegy húsz-huszonöten szerzik meg a képesítést. A Személyhajósok Szövetségének főtitkára a képzéssel kapcsolatban arra az alapvető problémára is kitért, hogy a mai közegben felnövő fiataloknak nem vonzó az a viszonylag hosszú időtartam, amíg valaki feljut a hajózási szakma ranglétrájának a csúcsára. Még annak ellenére sem, hogy ezalatt jóval kedvezőbbek a kereseti lehetőségek, mint a szárazföldön. Sokakat riaszt el az is, hogy a munka gyakori távolléttel jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.