Eltérő adósbesorolásúak, mégis hasonló problémákkal küzdenek a kelet-közép-európai régió államai. A térség legnagyobb kockázata a német gépjárműipar gyengélkedése, az állami túlköltekezés és a termelékenység lassú emelkedése. A Fitch Ratings szuverén adósbesorolásokért felelős igazgatója, Arvind Ramakrishnan kérdésünkre hangsúlyozta: bár a régió kilátásai jók, kis késéssel az euróövezeti lassulás begyűrűzik a térségbe, és egyes országspecifikus kockázatok is ronthatják az államok megítélését.
Ramakrishnan szerint a régió egyik fő problémája, hogy a béremelkedés üteme meghaladja a termelékenység növekedését, s ez hosszú távon rontja a versenyképességet. Egyelőre a nyugati vállalatok próbálnak spórolni kelet-európai üzemeiknél, de ha a nominális bér növekedése a termelékenység javulása nélkül tovább gyorsul, akkor a nyugati cégek még keletebbre vihetik a termelést. „A munkavállalói hatékonyság növelése, a technológiai fejlesztések javítanák a termelékenységet, a munkaerő-bevándorlás pedig lassítaná a béremelkedést, így a két mutató jobban konvergálna egymással.”
A Fitch igazgatója hozzátette: hatalmas a régió kitettsége a német gépjárműiparnak, s csak idő kérdése, hogy a szektor lassulása mikor gyűrűzik be a térségbe. Hangsúlyozta: nemcsak az ágazat gyengélkedése, de a fejlődése is kockázatokkal teli. Az automatizálás és az elektromos autókra való átállás miatt nagy számban szűnhetnek meg munkahelyek, Ramakrishnan egyes országspecifikus problémákról is beszélt lapunknak. A régió vezető gazdasága, Lengyelország esetében kiemelte a költségvetési kiadások növekedését.
Mateusz Morawiecki kormányfő megígérte ugyan, hogy 2020-ban egyensúlyi költségvetésük lesz, de nem világos, hogyan tudják ezt teljesíteni.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatják