A szociális hozzájárulási adó (szocho) jellemzően a munkáltatók adóterhe, amelynek évközi csökkentése 150 milliárd forintot, míg egy év eleji mérséklés akár 300 milliárd forintot hagyhatna a foglalkoztatók zsebében – mondta a Világgazdaságnak Fajcsák Gábor, az RSM Hungary adópartnere, és emlékeztetett, hogy a szocho fokozatos csökkentése a kormány, a munkáltatói, valamint a munkavállalói szervezetek között 2016 novemberében megkötött hatéves bérmegállapodás része, amely a minimálbér emelését, valamint a munkáltatói terhek csökkentését tűzte ki célul. A szocho év közepi csökkentése a megállapodás hatodik pontja szerint következhet be, ha végbemegy az előző év első negyedévi adataihoz viszonyított 6 százalékos reálbér-emelkedés. „Ez az elv érvényesült az idén is, így július 1-jétől a szocho összesen 2 százalékot csökkent, az adókulcs így most 17,5 százalékos. A mutató 2020-ban is meghaladhatja a 6 százalékot, így jövő nyáron is csökkenés történhet” – értékelt lapunknak Bajusz Dániel, a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda adójogásza. A szakember arra mutatott rá a szocho kapcsán, hogy az adónem folyamatos csökkentése, valamint a személyi jövedelemadó mérséklése következtében keletkezett adóék 2015 és 2019 között 4,9 százalékot csökkent, így most 44,1 százaléknyi. Ha a szocho jövőre csak 15,5 százalék lenne, akkor az adóék 43,1 százalékra csökkenhetne, amivel uniós szinten ugyan átlagos eredményt érne el Magyarország, de a régiós országok átlagát már meghaladná.
A szocho megfizetésére a foglalkoztatottak után elsősorban a munkáltatók kötelezettek. Az adó alapját az összevont adóalapba tartozó jövedelem, tipikusan a bruttó bér vagy a tanulószerződés alapján kifizetett díj adja, de a legtöbb cafeteriaelem után is van fizetési kötelezettség. Ezen túlmenően a vállalkozói kivét (kvázi a fizetés) után az egyéni vállalkozóknak, míg a tagjaik után a társas vállalkozásoknak is szochót kell fizetniük. Mindezeken felül adófizetésre kötelezettek lehetnek a magánszemélyek is a külön adózó jövedelmeik, például az osztalékjövedelem, az árfolyamnyereségből származó jövedelem vagy a vállalkozásból kivont jövedelem után. „Megállapítható, hogy az érintettek száma nagy, de az adótömeg legnagyobb részét a munkáltatók fizetik be a költségvetésbe” – összegezte Fajcsák Gábor.
Pislákol az újratárgyalás
Nincs a makropályához viszonyítva olyan mértékű eltérés, amely indokolná a hatéves bérmegállapodás újratárgyalását – közölte a Világgazdasággal korábban Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára. Szerinte apróbb finomhangolásokat végre kell hajtani, de konkrét állásfoglalást még nem fogalmaztak meg a bértárgyalásokkal kapcsolatban. A munkáltatói oldal másik nagy szereplője is hasonlóan vélekedik. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke kifejtette: a várhatóan december 10-én újrainduló minimálbér-tárgyalásokra nyitottak, ám részletesebb adatok hiányában egyelőre nem tudnak nyilatkozni arról, hogy támogatják-e a megállapodás újratárgyalását, azaz a 8 százaléknál nagyobb mértékű emelést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.