Magyar gazdaság

Olcsó, öreg autók lephetik el a piacot

Ösztönözni kellene a fiatalabb és környezetkímélőbb autók vásárlását. A kitiltás ugyanis nem megoldás a globális légszennyezés megfékezésére, mert a városokból kitiltott, leselejtezett németországi autók a magyarországi piacon köthetnek ki.

A közlekedésbiztonság, a környezetvédelem és a jogkövető vállalkozások versenyhátrányának megszüntetése terén fogalmazott meg célokat 2020-ra a Magyar Gépjárműimportőrok Egyesülete (MGE). Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke az egyesület szakmai és sajtódélelőttjén elmondta: a környezetvédelmi kérdésekben meg kell találni azokat a kompromisszumokat, amelyekkel mindenki együtt tud élni, és valós klímavédelmi megoldást jelentenek. Nőtt ugyanis az unió szén-dioxid-kibocsátása, mert a dízelautók „boszorkányüldözése” miatt sokan benzinesre váltottak. Az elnök szerint a városokból való kitiltásokkal nem lehet megoldani a globális szennyezést, mert hiába lesz jobb a levegő egy-egy nagyvárosban, ha az onnan kitiltott autók máshol, más országok levegőjét szennyezik tovább.

Erdélyi Péter aggodalmát fejezte ki a németországi kitiltásokkal kapcsolatban, mert szerinte félő, hogy hatásukra zuhan a régi, korszerűtlen autók ára, és ellephetik a magyar piacot. Ezért olyan motiváló adózási és kommunikációs változásokra lenne szükség Magyarországon, amelyek megfelelően javítanák az importautók összetételét, összességében pedig a fiatalabb és a környezetkímélőbb autók használatát eredményeznék.

A hazai autópark átlagosan mintegy 14 éves (az uniós 11 éves), 54 százaléka 12 évesnél, 84 százaléka kilencévesnél idősebb, és csupán a 11 százaléka fiatalabb hat évnél. A városi levegő tisztaságáért központilag is sokat lehetne tenni, például a közlekedési lámpák jobb beállításával, a városi kivezető utak szabaddá tételével, valamint az utak minőségének javításával.

Az MGE elnöke elmondta: a hazai piacot a magánvásárlók lassú visszatérése jellemzi. Már több mint 50 százalékos a részarányuk, ez azonban még mindig igen alacsony szint. Ezzel egy időben csökkent a cégautók aránya (a válság után 70 százalékos volt). Fejlődött tavaly a szolgáltatói tevékenység is, lassú visszatérés volt tapasztalható a márkaszervizekhez, valamint a legális javítókhoz, és bár ezzel csökkent a feketegazdaság, de még így is 50 százalék körüli a piaci részesedése.

Szűkült a nagy, 3,5 tonna feletti haszongépjárművek piaca. E kategóriában tavaly 5274 járművet helyeztek forgalomba, az idén várhatóan ennél is kevesebbet – mondta Dér Péter, a MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. értékesítési vezetője. A hazai fuvarozás visszaesett a tíz évvel ezelőtti szintjére, de még így is a nyolcadik helyen áll az uniós tagállamok között a 3,7 százalékos részesedésével. A közúti fuvarozás adja a teljes szállítmányozási ágazat 72 százalékát, és a magyarországi dolgozók 3,5 százalékát foglalkoztatja. A szakember elmondása szerint tavaly megállt a sofőrhiány növekedése és az elvándorlás, de még mindig megfigyelhető, hogy ha egy vállalkozás elveszít egy sofőrt, akkor inkább eladja az üresen maradt autót, mint hogy megpróbálná pótolni a szakembert. Más miatt is nehéz évet zártak a fuvarozók: az útdíj 12-13, a bérek 11 százalékkal, a karbantartási költségek pedig 6 százalékkal nőttek.

Somogyi Gábor, a Krone Trailer SE Kft. ügyvezető igazgatója a közúti nehézpótkocsik piacának átrendeződéséről számolt be. Mint ismertette, az építőipar bővülése miatt a billencsek értékesítése majdnem megduplázódott, ez tette ki az új pótkocsik forgalomba helyezésének 20 százalékát, emellett a ponyvás járművek piaci részaránya 67 százalékra csökkent a korábbi mintegy 80-ról. A szakember borús jövőképet festett, mert a piac 2019-es zsugorodása még nem a mélypont volt, így az idén újabb 15 százalékkal szűkülhet. Ez utóbbit azzal magyarázta a szakember, hogy az autóipar gyengélkedése miatt drasztikusan csökkennek a fuvarmegbízások, ugyanis az európai igények 20-25 százaléka az autóiparból és beszállítóitól érkezik. A fuvarozók elkezdték leépíteni a flottájukat, és sokan súlyos veszteségeket könyveltek el. Közben a használt eszközök eladásra kínált mennyisége rekordszintre emelkedett Európában. Az építőipari beruházások miatt az idén várhatóan erős éve lesz a billencs pótkocsik piacának a szakember szerint, és a járművezető-hiány mérséklődésére számít.

Belendült a globális gyártás

Az elmúlt tíz évben megduplázódott a globális autógyártás: 2018-ban kétszer annyi autó készült, mint 2008-ban. Évente százmillió autót gyártanak világszinten, ebből az unióban 20 milliót, Magyarországon pedig 500 ezret. A gyártók tavaly 54 milliárd eurót fordítottak innovációra, az ágazat mintegy kilencezer szabadalmat (az összes szabadalom 56 százaléka) jegyeztetett be. Az új autók gyártásához szükséges energia mennyisége azonban 16 százalékkal, a gyártás során kibocsátott szén-dioxid mennyisége pedig 31 százalékkal csökkent, ahogyan a vízfelhasználás is. Uniós szinten a tavalyi harmadik negyedévben eladott gépjárművek 60 százaléka benzines volt,

29 százaléka dízeles és csak 11 százaléka alternatív meghajtású. | VG

 

Ezek is érdekelhetik