BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szigorúbb szabályokat szeretnének

Az európai luxusmárkák szigorúbb uniós szabályozást sürgetnek a legnagyobb globális webáruházak adatkezelési gyakorlata miatt, illetve a hamisítványokkal kapcsolatban.

Az Európai Bizottság a közelmúltban kezdte áttekinteni a tech cégek szabályozását, ezzel egy időben állt elő elvárásaival a European Cultural and Creative Industries Alliance (ECCIA) – az Európai Kulturális és Kreatív Ipari Szövetség. A szövetség által megfogalmazott aggályok főleg a két nagy online kereskedő, az Alibaba és az Amazon működésével kapcsolatosak.

„Az internet a kezdetekben mindenki számára ingyenesen volt elérhető. Már nem így van, már a piaci erőviszonyok uralják, így ennek megfelelő szabályozásra van szükség” – mondta egy a Reuters hírügynökségnek adott interjúban Andreas Kaufmann, az ECCIA elnöke.

Az európai luxusmárkák évente körülbelül 800 milliárd euróval járulnak hozzá a gazdasághoz, ez nagyjából a teljes uniós GDP 4 százaléka, és a szegmens több mint kétmillió embernek ad munkát. Azonban jó ideje okoz gondot a luxusiparnak a tech cégek gyakorlata: a márkák képviselői arról panaszkodnak, hogy ezek a vállalatok ingyenélő módon kihasználják a befektetéseiket, és egyebek között a sok hamisítvány online értékesítésével általában is rossz fényt vetnek a nagy nevekre.

Az ECCIA, amely több mint hatszáz márkát képvisel, azt szeretné elérni, hogy a döntéshozók szigorítsák a fellépést a nagy tech vállalatokkal szemben a hamisítások és az adatvédelem terén.

„A jelenlegi szabályozás nem a mi érdekeinket szolgálja. Az Amazon például olyan információkhoz is hozzájuthat a vásárlóitól, amelyeket mi nem adhatunk ki a nagykereskedőknek. Az Amazon ezzel szemben ezen adatok alapján hozhat üzleti döntéseket – idézi a Reuters Kaufmannt.

Az ECCIA, amelynek tagjai között brit, francia, német, olasz és spanyol cégek találhatók, azt reméli, hogy az Európai Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény felülvizsgálatánál figyelembe veszi az ő szempontjaikat is.

Úgy tűnik, nem hiábavaló a várakozás, a Reuters ugyanis egy birtokába került bizottsági dokumentumot idéz, amely szerint „egy jól működő egységes digitális szolgáltatási piac segít az új lehetőségek biztosításában számos hagyományos vállalat számára is, különösen a kis méretű és az új cégek esetében”.

A szervezet szerint a bizottságnak a vámtarifák csökkentésével is foglalkoznia kellene Kína, az Egyesült Államok, Dél-Amerika és India esetében.

Az Amazon egyébként a közelmúltban jelentette be, hogy 2020 első felében elindítja új, luxusmárkákra szakosodott digitális platformját. Iparági források szerint ez hasonlít majd ahhoz a koncessziós modellhez, amelynek keretében a nagyobb áruházak is árulják a luxustermékeket. E működési modell szerint a márkák fizetnek azért – az értékesítési összeg bizonyos százaléka is lehet ez a díj –, hogy termékeiket árulják az áruházakban. Az Amazonnál az elképzelések szerint a márkáknak teljes körű beleszólásuk lesz, hogy milyen termékeket milyen dizájnnal árulhatnak, és bizonyos termékek milyen engedményekkel kerülhetnek fel a platformra. Használhatják az Amazon kiterjedt logisztikai hálózatát a minél gyorsabb kiszállítás érdekében, és hozzáférésük lesz a vevőszolgálathoz is. Nagyjából egy tucat luxusmárka már tárgyal a tech óriással, bár neveket még nem hoztak nyilvánosságra a felek. Az új platform először az Egyesült Államokban, majd globálisan is elérhető lesz. Az Amazon állítólag már építi az ehhez szükséges új raktárait Arizonában, és előkészületben van a százmillió dolláros marketingkampány is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.