Az európai luxusmárkák szigorúbb uniós szabályozást sürgetnek a legnagyobb globális webáruházak adatkezelési gyakorlata miatt, illetve a hamisítványokkal kapcsolatban.
Az Európai Bizottság a közelmúltban kezdte áttekinteni a tech cégek szabályozását, ezzel egy időben állt elő elvárásaival a European Cultural and Creative Industries Alliance (ECCIA) – az Európai Kulturális és Kreatív Ipari Szövetség. A szövetség által megfogalmazott aggályok főleg a két nagy online kereskedő, az Alibaba és az Amazon működésével kapcsolatosak.
„Az internet a kezdetekben mindenki számára ingyenesen volt elérhető. Már nem így van, már a piaci erőviszonyok uralják, így ennek megfelelő szabályozásra van szükség” – mondta egy a Reuters hírügynökségnek adott interjúban Andreas Kaufmann, az ECCIA elnöke.
Az európai luxusmárkák évente körülbelül 800 milliárd euróval járulnak hozzá a gazdasághoz, ez nagyjából a teljes uniós GDP 4 százaléka, és a szegmens több mint kétmillió embernek ad munkát. Azonban jó ideje okoz gondot a luxusiparnak a tech cégek gyakorlata: a márkák képviselői arról panaszkodnak, hogy ezek a vállalatok ingyenélő módon kihasználják a befektetéseiket, és egyebek között a sok hamisítvány online értékesítésével általában is rossz fényt vetnek a nagy nevekre.
Az ECCIA, amely több mint hatszáz márkát képvisel, azt szeretné elérni, hogy a döntéshozók szigorítsák a fellépést a nagy tech vállalatokkal szemben a hamisítások és az adatvédelem terén.
„A jelenlegi szabályozás nem a mi érdekeinket szolgálja. Az Amazon például olyan információkhoz is hozzájuthat a vásárlóitól, amelyeket mi nem adhatunk ki a nagykereskedőknek. Az Amazon ezzel szemben ezen adatok alapján hozhat üzleti döntéseket – idézi a Reuters Kaufmannt.
Az ECCIA, amelynek tagjai között brit, francia, német, olasz és spanyol cégek találhatók, azt reméli, hogy az Európai Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény felülvizsgálatánál figyelembe veszi az ő szempontjaikat is.
Úgy tűnik, nem hiábavaló a várakozás, a Reuters ugyanis egy birtokába került bizottsági dokumentumot idéz, amely szerint „egy jól működő egységes digitális szolgáltatási piac segít az új lehetőségek biztosításában számos hagyományos vállalat számára is, különösen a kis méretű és az új cégek esetében”.
A szervezet szerint a bizottságnak a vámtarifák csökkentésével is foglalkoznia kellene Kína, az Egyesült Államok, Dél-Amerika és India esetében.
Az Amazon egyébként a közelmúltban jelentette be, hogy 2020 első felében elindítja új, luxusmárkákra szakosodott digitális platformját. Iparági források szerint ez hasonlít majd ahhoz a koncessziós modellhez, amelynek keretében a nagyobb áruházak is árulják a luxustermékeket. E működési modell szerint a márkák fizetnek azért – az értékesítési összeg bizonyos százaléka is lehet ez a díj –, hogy termékeiket árulják az áruházakban. Az Amazonnál az elképzelések szerint a márkáknak teljes körű beleszólásuk lesz, hogy milyen termékeket milyen dizájnnal árulhatnak, és bizonyos termékek milyen engedményekkel kerülhetnek fel a platformra. Használhatják az Amazon kiterjedt logisztikai hálózatát a minél gyorsabb kiszállítás érdekében, és hozzáférésük lesz a vevőszolgálathoz is. Nagyjából egy tucat luxusmárka már tárgyal a tech óriással, bár neveket még nem hoztak nyilvánosságra a felek. Az új platform először az Egyesült Államokban, majd globálisan is elérhető lesz. Az Amazon állítólag már építi az ehhez szükséges új raktárait Arizonában, és előkészületben van a százmillió dolláros marketingkampány is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.