Az előrehozott vásárlások miatt 20-25 százalékkal megugró márciusi forgalomról, majd az áprilisi drasztikus visszaesések miatt az év első négy hónapjában összességében már két számjegyű csökkenésről tanúskodik a hazai építőanyag- és építésitermék-gyártók ernyőszervezetének piaci jelentése. Mint Szarka László, a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség elnöke a Világgazdaságnak kiemelte, a két számjegyű mérséklődésnek az építésgazdasági teljesítményt vizsgálva éves szinten is nagy a kockázata, a lassulást a fokozatosan felszabaduló kivitelezői kapacitások is jelzik. Csak a fehér falazati és a szálas hőszigetelő anyagok kategóriájában sikerült megtartani 2019 azonos időszakának forgalmát, a többi szegmensben, bár változó mértékű, de szinte kivétel nélküli a csökkenés. Rendkívüli visszaesésről számoltak be a homlokzati nyílászáróknál, ahol a magánerős építkezések és a lakossági felújítások befékezését jelzi az első negyedévi 5 százalékos mínuszt lejjebb húzó 40-50 százalékos áprilisi keresletcsökkenés.
A piacvesztés az égetett kerámiatéglát gyártóknál 15 százalék körüli, ennél is nagyobb viszont az építőkémiai termékek körében. A kedvezményes lakásáfa kifutását tükrözik a finiselő projektek, ezek miatt a tavalyi bázis szintjén maradt a fehér falazóanyagok forgalma, míg a tetőcserepek részpiacán 10-20 százalék közötti növekedést jeleztek a gyártók. Ötödével nőtt a kiegészítő betontermékek forgalma az előző év első harmadához képest. A térkövek és dekorációs elemek iránti kereslet növekedése Szarka László szerint a kijárási korlátozásokkal függ össze, mert sok magántulajdonos vágott bele lakókörnyezete szépítgetésébe. A magyarországi építőanyag-gyártás és -kiszállítás a járvány ellenére folyamatos volt, bár a gyenge forint jelentős költségnövekedést okozott azoknak a gyártóknak, akik importösszetevőkkel dolgoznak – ilyen az épületgépészet, a nyílászárók, valamint egyes szerkezetépítő és szigetelőanyagok területe. Erőteljesen csökken az új projektek száma, noha a nagyobb projektek aránya 2020 elején még növekedett, és 5-6 százalék körüli árcsökkenést eredményezett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.