BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Megújulást sürget az Állami Számvevőszék

Felül kell vizsgálni a köztestületek szabályozását! – vélekednek az ÁSZ szakértői egy elemzésben.

A köztestületek teljes jogszabályi környezetének felülvizsgálata szükséges a feltárt szabályozási és pénzügyi hiányosságok miatt; a tagdíj nyilvántartásával és beszedésével kapcsolatos számviteli és pénzügyi feladatokat nem a köztestülettel, hanem egy tőle elkülönült szervezettel javasolja elvégeztetni az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

Az elemzésben kiemelik: a számvevőszék által 2013. és 2019. között ellenőrzött

kilenc köztestületből hét nem szabályszerűen használta fel a kapott állami támogatásokat,

többségük adatszolgáltatási, közzétételi kötelezettségét sem teljesítette, gazdálkodása átláthatóságát nem biztosította. Az ÁSZ feltárta továbbá, hogy a köztestületek működését biztosító tagdíjkövetelés nyilvántartási és elszámolási rendszer nem működött szabályszerűen. A tagdíjkövetelések kimutatásának elmaradása, a főkönyv és az analitika közötti egyezőségnek, valamint a leltári alátámasztásnak a hiánya miatt a köztestületek számviteli beszámolói nem mutattak megbízható és valós összképet. A nem valós adatokat tartalmazó beszámoló közzétételével a köztestületek a közvéleményt és a tagságot is megtévesztették, mutat rá az elemzés.

Fotó: MW

Az ÁSZ által ebben a körben vizsgált testületek a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), a Magyar Orvosi Kamara (MOK), a Magyar Szabványügyi Testület (MSZT), a Magyar Könyvvizsgálói Kamara, a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGyK), a Magyar Állatorvosi Kamara (MÁOK), a Magyar Növényvédő Mérnöki és Növényorvosi Kamara, valamint a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara (MESZK), többségüket korábban még nem ellenőrizték.

Emlékeztetnek:

az Alaptörvény szerint minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekből megvalósuló gazdálkodásával,

megállapításaival az ÁSZ az ellenőrzöttek közpénzekkel való felelős gazdálkodását segíti elő. A köztestületek kiemelt szerepet játszanak az adott szakmai területen, a kivételektől eltekintve a kamarai tagság a szakma gyakorlásának feltétele. A köztestületek tagjai szakmai feladatuk ellátása során közigazgatási hatóságként járnak el a tagfelvétel és a tagsági jogviszony megszüntetése, illetve a szakmai tevékenységek engedélyezése, a szakma gyakorlására való jogosultságról szóló hatósági igazolvány kiállítása közben. Stratégiai szerepet kapnak a szakmai politika kialakításában, véleményezésében, a szakterület képzési feltételeinek kialakításában, a képzés bonyolításában és ellenőrzésében. A kamarák emellett érdekképviseletet látnak el – sorolta az ÁSZ.

A feltárt hiányosságok felhívják a figyelmet arra, hogy a köztestületek érdekvédelmi tevékenysége nem összeegyeztethető a hatósági és tagdíjbeszedési feladatokkal. A köztestületi tagok nyilvántartása pedig nem a köztestületek belső feladata csupán, hanem azon túlmutató jelentőségű, hiszen a szakmát gyakorlók nyilvántartását támasztja alá. A számviteli és pénzügyi tevékenységek leválasztása elősegíti a támogatások szabályszerű elszámolását, ezzel a közpénz védelmét támogathatja – írták.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek