Magyar gazdaság

Jogsértően közvetített hitelkártyák miatt szabott ki bírságot az MNB

A jegybank 42 millió forintos bírságot szabott ki a Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re, a magyarországi EURONICS áruházak üzemeltetőjére.

Az MNB 42 millió forintos bírságot szabott ki a Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re, a magyarországi EURONICS áruházak üzemeltetőjére egyebek közt az ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, ajánlatelemzési és igényfelmérési kötelezettsége, illetve a közvetítők képzésére és nyilvántartására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt, s kötelezte a hiányosságok kijavítására – derül ki a Magyar Nemzeti Bank közleményéből.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) célvizsgálatot végzett a veszprémi székhelyű Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nél (Vöröskő Kft.), annak áttekintésére, hogy a pénzpiaci többes ügynök betartja-e a tevékenységére vonatkozó előírásokat.

A jegybank a 2016. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot ellenőrizte.

A vizsgálat megállapítása szerint a Vöröskő Kft. nem tudta igazolni, hogy magánszemély közvetítői részére megfelelő szakmai továbbképzéseket biztosított.

A többes ügynök felügyeleti adatszolgáltatása nem egyezett meg teljeskörűen a főkönyvi és analitikus nyilvántartásokkal.

A szerződéses nyilvántartása nem volt alkalmas a közvetített pénzügyi szolgáltatási, illetve ügyfélszerződések utólagos ellenőrzésére.

Fotó: Shutterstock

A Vöröskő Kft. emellett a vizsgálat során nem tudta dokumentumokkal alátámasztani, hogy a fogyasztónak nyújtott hitelre –

így különösen az áruhitellel kombinált hitelkártyákra – vonatkozó közvetítői tevékenységét megelőzően ténylegesen felmérte volna ügyfelei igényeit.

Különösen nagy fogyasztóvédelmi kockázatot jelent ez annak a sérülékeny fogyasztói körnek, akik idős koruk, illetve pénzügyi kvalifikáltságuk miatt nem látják át (vagy a tájékoztatás hiánya miatt nem is tudják), hogy pontosan milyen terméket közvetítettek nekik.

A társaság nem őrizte meg az ügyféltájékoztatásra, valamint több esetben az ajánlat-átadásra vonatkozó dokumentumokat sem a jogszabály által előírt 3 évig.

E fogyasztók így nem kaptak kielégítő mennyiségű – a termékek összehasonlítását lehetővé tevő – versengő ajánlatot, amely megkönnyíthette volna a számukra legelőnyösebb konstrukció kiválasztását.

A többes ügynök hiányosan vezette panaszkezelési nyilvántartását is, a szóbeli panaszokról felvett jegyzőkönyvekben egyes esetekben nem rögzítette a fogyasztói bejelentés alapos, határidőben történő megválaszolásához szükséges valamennyi adatot.

A fogyasztók nem kaptak megfelelő tájékoztatást további jogorvoslati lehetőségeikről sem. Emellett hiányos volt a Vöröskő Kft. panaszkezelési szabályzata is, mivel az nem tartalmazott a jogszabályban előírt minden elemet.

Mindezek miatt az MNB kötelezte a többes ügynököt, hogy 90 napon belül írásban tájékoztassa a feltárt jogsértések megszüntetéséről.

A jegybank 24 millió forint felügyeleti és 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kirótt a többes ügynökre.

A felügyeleti bírság kiszabásánál súlyosító körülményt jelentett többek közt a hiányos vagy hibás adatszolgáltatás, amely az MNB folyamatos felügyelési feladatait hátráltatta. A fogyasztóvédelmi bírságnál súlyosító körülménynek számított egyebek közt, hogy jelentős számú fogyasztónak a tájékoztatáshoz fűződő joga sérült, ami érdeksérelem okozására is alkalmas lehetett.

A jogorvoslati tájékoztatás hiánya akadályozhatta a fogyasztókat a további jogorvoslatnál. Enyhítő körülmény volt, hogy a többes ügynök együttműködött a vizsgálat során, már a vizsgálat alatt több hiányosság megszüntetésére intézkedéseket tett, s egyes intézkedések megtörténtét igazolta a jegybanknak.

A Vöröskő Kft. álláspontja a Magyar Nemzeti Bank közleményével kapcsolatban

A Vöröskő Kft., mint az egyik – darabszám és érték tekintetében is – legnagyobb hazai áruhitel kihelyező kiemelten fontosnak tartja, hogy vásárlói minden esetben teljeskörű, világos és informatív tájékoztatást kapjanak lehetőségeikről és kötelességeikről.

Éppen ezért a vállalat mindenben együttműködött a Magyar Nemzeti Bank célvizsgálata során. Az ellenőrzés feltárt néhány adminisztrációs jellegű hiányosságot, melyek felszámolásáról a Vöröskő vezetése haladéktalanul intézkedett,

egy részüket már a vizsgálat ideje alatt sikerült megoldani és ezt igazolni a jegybank felé.

A bírságot a vállalat elfogadja és a büntetés határidőn belüli megfizetéséről gondoskodik. A teljeskörű tájékoztatás és ügyintézés elősegítése érdekében a Vöröskő Kft. további intézkedéseket kezdeményezett,

az ügyfél- és panaszkezelési folyamatait felülvizsgálja, szükség esetén kiegészíti, az alkalmazottakat továbbképzi.

Fontos megjegyezni,

hogy a jegybank által feltárt hiányosságok a vállalatnak nem jelentettek piaci vagy gazdasági előnyt.

Az Euronics Műszaki Áruház – Vöröskő Kft-ről: A veszprémi székhelyű Vöröskő Kft.-t 1989-ben alapították, tulajdonosai magyar magánszemélyek. A cég 2001 áprilisában csatlakozott az Euronics International Ltd. nemzetközi beszerzési társuláshoz, amelyhez 36 országban több mint 8 800 üzlet tartozik.

Magyar Nemzeti Bank (MNB) Vöröskő Kft. bírság felügyeleti bírság
Kapcsolódó cikkek