A járványhelyzet erősen sújtotta az élelmiszeripart, mégpedig elsősorban a vendéglátóipart, a szállodákat, éttermeket és kávéházakat magába foglaló HoReCa-szektor kiesésén, valamint a forgalom mintegy 40 százalékát adó export jelentős csökkenésen keresztül – mondta előadásában Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium (AM) Élelmiszergazdasági és -minőségpolitikai Főosztályának vezetője. A hazai élelmiszeripar több mint 4500 szereplőjének zöme mikrovállalkozás, a területen mintegy hetven nagyvállalat és háromszáz középvállalat tevékenykedik. Bár nyereségességük folyamatosan javul, az ágazatra továbbra sem jellemző a modernizációhoz és automatizáláshoz szükséges, fejlett, digitális technológiák kiterjedt alkalmazása. Ezért ezek a vállalkozások nehezebben alkalmazkodnak a gyorsan változó piaci körülményekhez. Az AM a gazdaságvédelmi akcióterv részeként kidolgozott Nemzeti élelmiszer-gazdasági válságkezelő programból az élelmiszer-feldolgozást végző vállalkozásokat mintegy nyolcmilliárd forinttal segítette, az igénylők egyszerűsített ügyintézés mellett, gyorsan elérhették a támogatást.
Érezhetően változnak a fogyasztói igények is az édesipari piacon, és a Covid–19 ezt a folyamatot is felgyorsította – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ) elnöke. A magyar lakosság érdeklődése egyre inkább az egészséges termékek felé fordul, de ez főként egy trendet, semmint konkrét kategóriákat jelent. A funkcionális édességek (például: proteines, emelt vitamin- vagy ásványianyag-tartalmú termékek, energiaszeletek) éppúgy ide sorolhatók, mint a különféle mentes (a laktóz-, a cukor- vagy a gluténmentes) termékek, ilyeneket napjainkban már nem csupán azok fogyasztanak, akik valóban érzékenyek valamely összetevőre, hanem mások is. Ezeken kívül a light, azaz csökkentett energiatartalmú áruk széles kategóriája is ide sorolható.
A járványhelyzet, a jelekből ítélve, még inkább a funkcionális élelmiszerekre irányította a fogyasztók figyelmét, akik a távmunka, az otthoni iroda körülményei között olyan megoldásokat keresnek, amelyekkel időigényes főzés vagy ételrendelés nélkül is biztosíthatják a megfelelő tápanyagbevitelt. A gyártók mindenesetre a nehéz húsvéti időszak után optimistábbak, és jobbak a kilátásaik a karácsonyi időszak előtt.
A müzligyártóknak erre meg is van minden okuk, hiszen a járványhelyzetben sem csökkent az értékesítésük. Ez a termékkategória mutatta egyébként – a kekszekkel együtt – az utóbbi két évtized leggyorsabb növekedését.
„A Cerbona márkanév 1988-ban jelent meg a hazai piacon, cégünk a rá következő évben indította a müzli és a müzliszeletek gyártását, ami akkor új termékkategóriának számított Magyarországon” – mondta Török Tamás, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. külkereskedelmi igazgatója. Azóta is egyre újabb termékekkel reagálnak a fogyasztók igényeire, ami a Cerbonát a müzli, a müzliszelet, a zabpehely és a puffasztott szeletek kategóriájában is piacvezető márkává tette.
Svájci hatás
Bár a gabonafélék termesztésének története évezredekre nyúlik vissza, a müzli sztorija – ezen a néven – csupán a 20. század első felében kezdődött – mondta Török Róbert, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgatóhelyettese. A müzli gabonapehelyből és szárított gyümölcs morzsalékából álló, zömmel tejjel fogyasztható táplálék. A svájci német nyelv szava, a Mus, azaz pép, püré, kása kicsinyített formája nyomán alakult ki müzli szavunk, amely egyébként a német Gemüse (azaz a zöldfélék, főzeléknövények) szónak egyik fő alkotóeleme. A Müsli (muesli) szó ennek svájci dialektusából keletkezett és terjedt el a világon.
Az édességiparban dolgozó
4500
szereplő zöme mikrovállalkozás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.