BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Finishez érkeztek a Brexit-tárgyalások

Még pár napot adott Michel Barnier az Európai Unió és az Egyesült Királyság jövőbeni kapcsolatait meghatározó tárgyalásokra, amelyek az egész hétvégén folytatódtak Londonban.

A kulcskérdésekben – halászati jogok, állami támogatások és vitarendezési mechanizmus – változatlanul jókorák a különbségek, és mindkét fél a másiktól várja, hogy engedjen. A halászatban a britek a jelenlegi kvóta 20 százalékát akarják megadni az uniós tagállamoknak – mondta Michel Barnier főtárgyaló a forduló előtt. Brüsszel viszont csak 15-18 százalékról hajlandó lemondani.

A The Irish Times szerint a brit javaslat azt jelenti:

650 millió euróról 130 millióra csökkenne a brit vizeken kifogható halak értéke, ami katasztrofális hatással lenne több tagállamban is az ágazatra.

Fotó: GLYN KIRK / AFP

Az uniós flották ötször annyi halat fognak ki brit vizeken, mint a brit halászok az uniós területeken. Barnier szerint a hét végén és talán még egy vagy két napig tárgyalnak. Áttörésről vagy az egyeztetés befejezéséről valószínűleg Boris Johnson kormányfő és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke dönt. Tegnap reggel még nem volt tervben telefonbeszélgetés köztük.

Ha sikerül megállapodni, január 1-jétől akkor is megváltozik a kapcsolat, megkezdődnek a vámellenőrzések,

és vámáru-nyilatkozatot kell kitölteni minden árucikkre, ami több költséget és adminisztrációt jelent, és – legalábbis eleinte – jókora káosszal jár majd. A brit cégek ezért igyekeznek minél nagyobb készleteket felhalmozni, ami az egekbe repítette a szállítmányozási díjakat. John Swallow, a Jordon Freight igazgatója szerint a kereslet növekedése miatt csak az elmúlt hetekben mintegy 20 százalékkal emelkedtek az árak, és a trend várhatóan tovább folytatódik decemberben.

Egy másik teherfuvarozó, az Espace Europe a költségek több mint 10 százalékos növekedéséről számolt be.

Sam Harris, a Freight UK operatív igazgatója pedig elmondta a Reutersnak, hogy a cégnél egy ember teljes munkaidőben csak azzal foglalkozik, hogy válaszoljon a kliensek kérdéseire. „A legtöbben semmit nem tudnak a vámügyintézésről, és mindenki pánikol” – tette hozzá. Becslések szerint évi 250 millió vámáru-nyilatkozatot kell majd kitölteni, ennek a kezeléséhez 50 ezer szakemberre lenne szükség, de most csak öt-tízezer van, annak ellenére, hogy a kormány 84 millió fontot adott eddig a képzésükre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.