Magyar gazdaság

Elszálltak a légi fuvarozás költségei az árurendelésektől

A légi árufuvarozás legnagyobb problémája a kapacitáshiány, mivel a személyszállítók jelentős része még mindig a földön van.

Az egekbe szöktek a légi fuvarok árai, mivel nemcsak az ünnepek miatt növekedett meg az áruforgalom az év végére, hanem azért is, mert megjelent a piacon a Covid-vakcina, amelyből a kormányok, nemzetközi szervezetek jelentős mennyiségeket kívánnak célba juttatni – írja a Magyar Nemzet.

A légi árufuvarozás legnagyobb problémája a kapacitáshiány, mivel a személyszállítók jelentős része még mindig a földön van, így a belly cargo, azaz a személyszállítók raktere kiesik

– figyelmeztetett Alexandre de Juniac, az IATA főigazgatója.

Adataik szerint októberben 22,6 százalékkal kevesebb kapacitás állt rendelkezésre a légi árufuvarozásban, mint az előző évben – november óta rendkívüli mértékben nőnek az árak.

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

A WHO logisztikai vezetője, Paul Molinaro a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva az oltóanyagok és a fogyasztási cikkek közötti versenyre figyelmeztetett, amely miatt a korábbi, normál kilogrammonkénti áraknak akár a hússzorosára növekvő légifuvar-díjak tapasztalhatók.

Az oltások beadására szolgáló fecskendőket ezért csak tengeren szállítanák a költségrobbanás miatt.

A nagy év végi forgalom nemcsak a légitársaságokat, hanem a reptereket is kihívás elé állítja – írja a lap. A Budapest Airport adatai alapján az idén novemberben 13 864 tonna légi árut kezelt, ami 6,3 százalékkal több, mint a tavaly novemberben kezelt mennyiség, és a valaha volt legerősebb áruforgalmú hónap. Mindeközben a 2020. január-november között fogadott és indított áru mennyisége átlépte a 120 ezer tonnát.

A magyar főváros repülőterének cargoforgalma, illetve az egy éve átadott BUD Cargo City azonban immunisnak bizonyult a járványra: más repülőterekkel összehasonlítva is kiugróan teljesít, amihez hozzájárulhatott az e-kereskedelem fellendülése és az év végi vásárlási hullámmal egyaránt.

Az új, idén januárban forgalomba helyezett, 32 600 négyzetméteren elterülő BUD Cargo City stratégiai pont a vírus elleni harcban,

az épületben 15-25 Celsius-fokos, 2-8 Celsius-fokos tárolókat és -15-25 Celsius-fokos helyiségeket alakítottak ki, amelyek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni – ismertetik. Itt zajlik az áruk átrakodása, mivel a vakcinák és gyógyszerek hőmérséklet-érzékeny áruk, különös odafigyelést igényelnek. A repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához ezért rendkívül sok szereplőre és precíz koordinációra van szükség.

teherszállítás repülőtér WHO Budapest Airport
Kapcsolódó cikkek