Hecker Flórián | Tavaly több mint 55 százalékkal csökkent a repülőgép-forgalom a magyarországi légtérben – közölte a hazai légi forgalmi irányító szolgálat a Világgazdaság megkeresésére. Az állami tulajdonú Hungarocontrol Zrt. a Magyarország felett átrepülő forgalom szervezése mellett a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér terminálirányítását és a NATO megbízásából a koszovói magaslégtér átrepülő forgalmának kezelését is ellátja. A lapunknak küldött statisztikából kiderül, hogy tavaly összesen 424,5 ezer repülőgépmozgást rögzítettek az ország felett, szemben a 2019-es 945 ezres adattal. A legnagyobb mértékű visszaesés Ferihegyen következett be: a 122 ezres bázishoz képest mintegy 61 százalékkal kevesebb járat érkezett, illetve indult. A Magyarország felett átrepülő gépek száma csaknem 758 ezer volt két éve, 2020 azonban közel 57 százalékos mínuszt hozott. A Koszovó feletti magaslégtéren áthaladó repülőgépeknek az 55 százaléka tűnt el.
A visszaesés a kisgépes repüléseknél volt a legkisebb, a szegmensben 23 százalék körüli csökkenést regisztráltak a Hungarocontrol légi forgalmi irányítói. A tendencia oka egyértelműen a Covid–19 okozta válság. A koronavírus-járvány már a múlt év elején éreztette hatását a légi közlekedésben, az igazi törés azonban a vírus olaszországi megjelenése után következett be. Az európai légi közlekedés április 12-én érte el a mélypontot, amikor 91 százalékkal kevesebb járat volt a levegőben, mint egy évvel korábban. A visszarendeződés május végén kezdődött meg, a magyar Európa tíz legforgalmasabb légterének egyikévé vált. Július végéig töretlenül nőtt a forgalom, augusztus közepén azonban, a járvány második hullámának érkezésével, újra beszakadt a repülések száma.
Mivel a Hungarocontrol működésének finanszírozása elsősorban a légtérhasználók által fizetett díjakból történik, a cég alapvetően nem igényel költségvetési forrást. 2019-es nettó árbevétele 37,12 milliárd forint volt, amelynek 98,8 százalékát a légi forgalmi díjak adták. A forgalomcsökkenés értelemszerűen bevételkiesést okoz, hogy pontosan mekkorát, azt nem közölte a vállalat, ám kiemelte, hogy a tulajdonosi szervezet biztosítani tudja a válságkezeléshez szükséges rugalmasságot. „Minden segítséget megkapunk a működést felügyelő nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztertől, a 2021-es üzleti tervezésre is” – jelezték. Rámutattak ugyanakkor, hogy az átgondolatlan nemzetközi reakciók és a légitársaságok brüsszeli lobbija is megnehezítette az európai légi navigációs szolgáltatók életét. Az európai légi forgalmat koordináló Eurocontrol
a tavasszal azt indítványozta, hogy a 2020. február és május között esedékes átrepülési díjakhoz kapcsolódó számlákat a légitársaságok haladékkal fizethessék meg. Magyarország a javaslat ellen szavazott, de a tagállamok kétharmados többsége igennel. „Az alacsony forgalom mellett tehát hatalmas kockázat, hogy a piaci alapon működő légitársaságok nem vagy csak késve fizetnek a légi forgalmi szolgálatok által kötelezően ellátandó szolgáltatásokért.”
A Hungarocontrol azt is közölte, hogy a következő öt évre tervezett beruházások végrehajtási ütemezését újra át kellett vizsgálnia. A járványhelyzet további alakulásától függ, hogy a légi navigációs szolgálatok miként tudják stabilizálni a pénzügyi helyzetüket. Az Eurocontrol előrejelzése szerint a forgalom legkorábban 2024 végére állhat vissza a 2019-es szintre, ennek alapján a Hungarocontrol a 2019-es gépmozgások 50-60 százalékával számolhat 2021-ben.
Újra kellett vizsgálni a következő öt évre tervezett beruházások ütemezését
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.