A tavalyi 37,2-es értékről 40,1-re emelkedett a BÁV Műtárgybefektetési indexe. A friss eredmények még a járvány előtti mutatókat is meghaladták. A BÁV Műtárgybefektetési indexet 2019-ben vezették be nemzetközi példákra építve. A BÁV Zrt. és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív online kutatása ezúttal 2021 márciusában zajlott. A kutatás során létrehozott mutató a várható befektetési szándék 22 különböző dimenzióba és hét alindexbe sorolt elemeit egyesíti egy értékben. Az index nulla és száz között mozoghat, a növekvő érték nagyobb befektetési kedvet jelent, és azt jelzi, hogy a jövőben több ilyen jellegű befektetésre lehet számítani.
A mért növekedésnek külön jelentőséget ad, hogy a felmérés eredménye már a járvány harmadik hullámának hatásait is tartalmazza. Az idei indexben mérték az eddigi legmagasabb értéket, amely meghaladja az első, 2019-ben publikált felmérés 38,9-es eredményét is. „Figyelemre méltó, hogy az elmúlt három év legjobb eredményét hozta a BÁV Műtárgybefektetési indexe. Mindez azt mutatja, hogy ennek a befektetési kategóriának nagyon stabil, várakozáson felüli a megítélése, hiszen a világjárvány okozta gazdasági visszaesés sem tudta kikezdeni az emberek bizalmát” – értékelt Kovács Ádám, a BÁV kereskedelmi igazgatója.
A demográfiai csoportokat vizsgálva kiderül, hogy az aktív keresők, a diplomások és a kisebb városokban élők körében növekedett markánsan a műtárgybefektetési kedv.
A válaszadók az anyagi kilátásaikat illetően a korábbiakhoz képest derűlátóbbak, ebben akár az is közrejátszhat, hogy a koronavírus elleni vakcinák megjelenésével belátható távolságba került a járvány leküzdésének és a hétköznapi élet normalizálódásának lehetősége.
A válaszadók mintegy harmada (29 százalék) jelezte, gondolkozik műtárgyak (festmény, ékszer, klasszikus műtárgy, fotó, plakát stb.) vásárlásán. Ez az érték még egyik előző kutatásban sem volt ilyen magas. Még figyelemreméltóbb eredményt hozott az a felvetés, hogy megfontolná-e ilyen tárgyak vásárlását, ha váratlanul egymillió forintos forráshoz jutna. A válaszadók 41 százaléka számba venné a műtárgyvásárlást is, ami ugyancsak az elmúlt három év legmagasabb értéke. A műtárgypiac felé terelheti a célközönséget az is, hogy jócskán (7-ről 14 százalékra) nőtt azok tábora, akik szerint a következő öt évben messze az inflációt meghaladó mértékben emelkedhet a festmények, műtárgyak ára. A többség szerint egy képzőművészeti alkotás, műtárgy növeli egy lakás, iroda, üzlethelyiség presztízsét. A műtárgyvásárlás iránt nyitottak körében a legnépszerűbbek a festmények (53 százalék), de szorosan mellettük vannak az ékszerbefektetések (46 százalék) is. A harmadik helyen az órák (29 százalék) állnak, népszerűségük 4 százalékkal nőtt az elmúlt évhez képest. A sorban a kerámia-, üveg- és ezüsttárgyakat, bútorokat magában foglaló egyéb műtárgyak (24 százalék), a régi pénzek (20 százalék) és az antik könyvek (14 százalék) következnek.
Az Artprice.com 2020-as elemzése azt mutatja, hogy a nemzetközi műkereskedelmi piacot is kevésbé viselte meg a tavalyi válság. Bár 2020-ban 21 százalékos volt a csökkenés (ugyanez 2009-ben, az akkori válság idején 36 százalék volt), az összforgalom így is elérte a 10,57 milliárd dollárt. Kína a piac 39 százalékát uralta, a második helyen az Egyesült Államok áll 27 százalékkal. Figyelemre méltó, hogy a csökkenést leginkább a nagy értékű műtárgyak késleltetett eladása okozta, amelynek egy része a második fél évben már realizálódott. Nemzetközi viszonylatban is a festmények iránt érdeklődnek a legtöbben (61 százalék), a második helyen viszont az itthon még alulértékelt egyedi grafikák állnak (25 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.