Magyar gazdaság

Szerbia lassan a nyugat roncstelepévé válik

A szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.

Annak ellenére, hogy a tervek szerint július 5-től a műszaki ellenőrzéskor az autók károsanyag-kibocsátását is ellenőrzik majd,

a szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.

A legnépszerűbb, használt autókra vonatkozó hirdetéseket közlő portál üzemeltetőjének adatai szerint az év első két hónapjában a 2005 és 2007 között gyártott autókból vásárolták a legtöbbet. Az értékesített autók mintegy harmada tartozik ebbe a korosztályba. A tavalyelőtt eladott használt autók harmada szintén 15 évnél idősebb volt, így a trend változatlan. Az elkelt személyautók többségének Euro 4-es besorolású motorja van, de az Euro 3-as motorokkal szerelt gépkocsik ugyanolyan népszerűek. A lankadatlan keresletnek köszönhetően az e két motorkategóriát képviselő járművek ára stabilan tartja magát. Kérdés, hogy meddig.

A tervek szerint ugyanis azokat az autókat, amelyeket 2014. március 1. után vittek be az országba, és akkor kaptak szerb rendszámot, szigorúbban ellenőrzik majd, mint azokat, amelyeket e dátum előtt jegyeztek be.

Fotó: Shutterstock

Ez azt jelenti, hogy két ugyanolyan autó esetében más szabály lesz érvényes a bejegyzés dátumának függvényében, ami sokak szerint diszkriminatív és elfogadhatatlan. Szerbiában nem lenne példa nélküli, ha az utolsó pillanatban mégis másként döntenének. A statisztikák szerint egy új vagy öt évnél fiatalabb autó megvásárlását a szerbek kevesebb mint 15 százaléka engedheti meg magának, s ez az arány évek óta változatlan. A legfeljebb ötéves autók ára a nyugati piacon is emelkedett, és a drágulás Szerbiába is begyűrűzött, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan ezereurós felárat lehet elkérni ezekért a viszonylag új autókért.

A járvány megtette a hatását a szerbiai autópiacon is. Tavaly a legnagyobb mértékben az új járművek értékesítése csappant meg. Az előző évek átlagához képest 23,3 százalékkal kevesebb, 26 241 új autó talált gazdára.

A használt járművek piacát ugyancsak visszaesés jellemezte, azonban mindössze 7 százalékos volt a csökkenés. Az importált használt autók 75 százaléka tíz évnél idősebb volt, és az értékük 3000 és 5000 euró között alakult. Összesen mintegy 130 ezer gépjárművet – újat és használtat vegyesen – értékesítettek Szerbiában 2020-ban. A használtak piacán a legnépszerűbb a Volkswagen, majd az Opel, az Audi és a Peugeot következik a sorban. Az új autók között a listavezető a Skoda, második helyen a Fiat áll – amelyet helyben, Kragujevácban is gyártanak –, a dobogó harmadik fokára pedig a Renault parkolt le.

károsanyag-kibocsátás használt járműpiac Szerbia használt autók járműpiac autóimport euró. autópiac Euro 4
Kapcsolódó cikkek