BUX 50,959.41
-0.90%
BUMIX 4,308.33
+0.89%
CETOP20 2,303.95
0.00%
OTP 17,460
-0.77%
KPACK 11,900
-29.17%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.42%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,345
-2.54%
+1.11%
-0.24%
0.00%
+2.40%
OPUS 230.5
+3.83%
+0.71%
+2.78%
-1.74%
OTT1 149.2
0.00%
+0.42%
MOL 2,412
-0.90%
-2.89%
ALTEO 1,710
0.00%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
0.00%
+1.88%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.04%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-1.59%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
-0.26%
NUTEX 16.28
+1.24%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Szerbia lassan a nyugat roncstelepévé válik

A szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.

Annak ellenére, hogy a tervek szerint július 5-től a műszaki ellenőrzéskor az autók károsanyag-kibocsátását is ellenőrzik majd,

a szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.

A legnépszerűbb, használt autókra vonatkozó hirdetéseket közlő portál üzemeltetőjének adatai szerint az év első két hónapjában a 2005 és 2007 között gyártott autókból vásárolták a legtöbbet. Az értékesített autók mintegy harmada tartozik ebbe a korosztályba. A tavalyelőtt eladott használt autók harmada szintén 15 évnél idősebb volt, így a trend változatlan. Az elkelt személyautók többségének Euro 4-es besorolású motorja van, de az Euro 3-as motorokkal szerelt gépkocsik ugyanolyan népszerűek. A lankadatlan keresletnek köszönhetően az e két motorkategóriát képviselő járművek ára stabilan tartja magát. Kérdés, hogy meddig.

A tervek szerint ugyanis azokat az autókat, amelyeket 2014. március 1. után vittek be az országba, és akkor kaptak szerb rendszámot, szigorúbban ellenőrzik majd, mint azokat, amelyeket e dátum előtt jegyeztek be.

Fotó: Shutterstock

Ez azt jelenti, hogy két ugyanolyan autó esetében más szabály lesz érvényes a bejegyzés dátumának függvényében, ami sokak szerint diszkriminatív és elfogadhatatlan. Szerbiában nem lenne példa nélküli, ha az utolsó pillanatban mégis másként döntenének. A statisztikák szerint egy új vagy öt évnél fiatalabb autó megvásárlását a szerbek kevesebb mint 15 százaléka engedheti meg magának, s ez az arány évek óta változatlan. A legfeljebb ötéves autók ára a nyugati piacon is emelkedett, és a drágulás Szerbiába is begyűrűzött, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan ezereurós felárat lehet elkérni ezekért a viszonylag új autókért.

A járvány megtette a hatását a szerbiai autópiacon is. Tavaly a legnagyobb mértékben az új járművek értékesítése csappant meg. Az előző évek átlagához képest 23,3 százalékkal kevesebb, 26 241 új autó talált gazdára.

A használt járművek piacát ugyancsak visszaesés jellemezte, azonban mindössze 7 százalékos volt a csökkenés. Az importált használt autók 75 százaléka tíz évnél idősebb volt, és az értékük 3000 és 5000 euró között alakult. Összesen mintegy 130 ezer gépjárművet – újat és használtat vegyesen – értékesítettek Szerbiában 2020-ban. A használtak piacán a legnépszerűbb a Volkswagen, majd az Opel, az Audi és a Peugeot következik a sorban. Az új autók között a listavezető a Skoda, második helyen a Fiat áll – amelyet helyben, Kragujevácban is gyártanak –, a dobogó harmadik fokára pedig a Renault parkolt le.

Kapcsolódó cikkek