A magyar fogyasztók 54,1 százaléka vette figyelembe legalább egyszer, hogy milyen a vásárlásának környezeti hatása, 22,6 százalék pedig minden vételezésnél mérlegel zöldszempontot – áll az Európai Bizottság felmérésének magyar lakosságra vetített adataiban.
Bár a magyar fogyasztók 39 százaléka aggódik amiatt, hogy ki tudja-e fizetni a következő havi számláit, ennek ellenére 71,8 százalékuk hajlandó többet áldozni egy termékre, ha az környezetbarát.
A kutatási eredményekből jól látszik, hogy a fenntarthatóság, valamint a termékek és a szolgáltatások környezetbarát jellege olyan fontos, versenyelőnyt generáló jellemzők, amelyeket a fogyasztók figyelembe vesznek.
Ennek következében a vállalatok zöldállításokkal közvetítik a termékeiket a fogyasztóknak. Egyre több olyan reklámmal találkozhatunk, amelyek a fenntarthatóságot, a környezetbarát jelleget helyezik előtérbe. Sokszor alaptalanul.
Az Európai Bizottság 65 ország fogyasztóvédelmi szervezeteit tömörítő felmérése szerint a megvizsgált zöldállítások 42 százalékánál volt feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege. A leggyakoribb hiba, hogy anélkül tüntetik fel az öko, a fenntartható vagy a természetes jelzőt, hogy ehhez bármiféle magyarázatot fűznének, vagy az állítás valóságtartalmát megfelelően igazolnák. Szintén gyakori megtévesztés, hogy a termékek valamely, környezetterheléssel kapcsolatos tulajdonságát nem tüntetik fel, annak érdekében, hogy a termék környezetbarátabbnak minősüljön.
A Gazdasági Versenyhivatal a hasonló megtévesztések elkerülése érdekében zöldmarketing-tájékoztatóján keresztül nyújt eligazítást a vállalatok számára, hogy milyen módon tudnak megfelelni a zöldreklámokkal kapcsolatos, szigorú fogyasztóvédelmi követelményeknek – elkerülve ezáltal a büntetést.
A tájékoztató hasznos útmutatást ad a leggyakrabban alkalmazott zöldállításokkal szembeni elvárásokról is: hogy a reklámban hogyan használható például az újrahasznosítható, újratölthető, mentes, bio, lebomló jelző, a termékek élettartamára, tartósságára vonatkozó kijelentések, és eligazítást ad arról, hogy a tanúsítócímkéket hogyan kell jogszerűen használni a marketingkommunikációban.
Egyre vonzóbb hívószó a vásárlásnál a fenntarthatóság és a környezettudatosság, a fogyasztók többet is hajlandók fizetni környezetbarát termékekért. A vállalatok pedig „zöldállításokkal” igyekeznek magukhoz terelni a vásárlókat.
Ha az környezetbarát, tízből
7
magyar hajlandó többet fizetni egy termékért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.