K. B. Z. | A műtrágya- és a növényvédőszer-forgalom is visszaesett az első negyedévben az előző év hasonló időszakához viszonyítva – derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) összefoglalójából. Az értékesítés csökkenésének elsődleges oka, hogy 2020-ban a pandémia miatt jelentősen megélénkült a kereslet, az ellátási fennakadásoktól tartó gazdálkodók betároltak a termeléshez szükséges inputanyagokból. A műtrágya-értékesítés az első három hónapban 20 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakához képest. A forgalom a tavalyi felfokozott kereslet után azért is tért vissza a rendes kerékvágásba ilyen látványosan, mert a műtrágyapiac kevésbé kitett az importnak, a gazdálkodók pedig megtapasztalhatták, hogy a műtrágya-ellátottságra kevésbé hatott a 2020-as pandémia.
Tavaly és idén is a nitrogént ammónium, illetve nitrát formájában is tartalmazó mészammonsalétrom iránt volt a legnagyobb igény, ami a megfigyelt hatféle termék negyedéves forgalmának a 80 százalékát adta. A tavalyi, a pandémia okozta bizonytalanság miatti felfokozott hangulat abban is tetten érhető volt, hogy 2020 első negyedévében adták el a teljes évi műtrágyamennyiség 41 százalékát. A növényvédő szerek forgalma szintén jelentősen csökkent a tavalyi első negyedévhez képest, aminek az okai hasonlók. Ezzel együtt azonban egy-egy terméket jóval nagyobb volumenben vásároltak a gazdálkodók az idei első negyedévben, mint egy évvel azelőtt. Ilyen például a kukoricában egy- és kétszikű gyomok ellen használt Lumax SE, amelyből a tavalyihoz képest ötször többet adtak el idén március végéig.
A műtrágya értékesítési árai a kálisó és a szuperfoszfát kivételével jellemzően emelkedtek az idei első negyedévben, a fontos foszforforrásnak számító MAP esetében jelentősen, 21,5 százalékkal. A növényvédő szereknél – szintén kevés kivételtől eltekintve – ugyancsak emelkedtek az árak, 1–8 százalék közötti mértékben, de mivel a forgalmazók tetemes áthozott készlettel rendelkeznek, ezért az AKI szerint az árak mérséklődése várható 2021 fennmaradó időszakában.
A negyedéves értékesítés
20
százalékkal maradt el
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.