BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Magyar tiltakozás az uniós erdőgazdálkodási stratégia ellen

Közzétette az Európai Bizottság a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó új uniós erdőgazdálkodási stratégiát, amellyel szemben a magyar agrártárca lényegi kifogásokkal élt.

Az új európai uniós erdőgazdálkodási stratégia hozzájárul ahhoz a célhoz, hogy az EU-ban 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása, 2050-re pedig megvalósuljon a klímasemlegesség – közölte az Európai Bizottság. Közleményében a bizottság az erdőket szövetségeseinknek nevezi az éghajlatváltozás és a biológiai sokféleség csökkenése elleni küzdelemben. Szénelnyelőkként működnek, és képesek enyhíteni az éghajlatváltozás egyes hatásait, például hűsítik a lakott területeket, vagy védenek az áradások és az aszályok következményei ellen.

Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

Az erdőgazdálkodási stratégia konkrét intézkedéseket is meghatároz az európai erdők kiterjedésének és állapotának javítására, valamint az erdővédelem és -helyreállítás, valamint az erdők ellenálló képességének fokozására. A stratégia célul tűzi ki az elsődleges és az öreg erdők szigorú védelmét, a leromlott állapotú erdők helyreállítását és a fenntartható erdőgazdálkodás biztosítását, hogy az erdők által nyújtott és a társadalomnak létfontosságú ökoszisztéma-szolgáltatások fennmaradjanak. A bizottság anyaga hangsúlyozza, hogy a fás biomassza használatát a fenntarthatóság határain belül kell tartani.

A stratégia kifizetési rendszereket irányoz elő az erdőtulajdonosok és az erdőgazdálkodók számára az alternatív ökoszisztéma-szolgáltatások nyújtásáért, például ha erdeik egyes részeit érintetlenül hagyják. Az új közös agrárpolitika (KAP) is lehetőséget kínál az erdőgazdák és a fenntartható erdőfejlesztés célzottabb támogatására. 

Az erdészeti stratégia jogalkotási javaslatot irányoz elő az erdei megfigyelés, jelentéstétel és adatgyűjtés fokozására az EU-ban.

A harmonizált uniós adatgyűjtés és a tagállami stratégiai tervezés átfogó képet fog adni az erdők helyzetéről, ennek alakulásáról és a jövőben várható trendjeiről az EU-ban.

Nagy István agrárminiszter azonban az új stratégiában szereplő törekvéseket úgy értékelte, hogy az Európai Bizottság a tagállamok és az Európai Parlament véleményét figyelmen kívül hagyva el akarja lehetetleníteni az erdőgazdálkodást, ami elfogadhatatlan. Úgy véli, a nyilvánosságra hozott dokumentum figyelmen kívül hagyja az erdők társadalmi és gazdasági szerepét, és egy olyan, torz szemléletmódot képvisel, amely nincs összhangban a fenntarthatósággal és a körforgásos gazdaság elvével.

Fotó: VG

A miniszter felidézte, hogy 11 európai uniós tagállam, köztük Magyarország, tiltakozott Frans Timmermansnál, az Európai Bizottság ügyvezető alelnökénél a közös stratégia elkészítése és szemléletmódja ellen, a nyilvánosságra hozott dokumentumból azonban kiderül: a kritikákat érdemben nem vették figyelembe.

Tagadhatatlan az erdők szerepe a biodiverzitás védelmében és a klímaváltozás elleni harcban, ezért Magyarország számára prioritás a fával borított területek gyarapítása és a meglévő erdőterületek megőrzése

– emelte ki Nagy István. Azonban nyomatékosította:

Elutasítjuk, hogy a fejünk fölött átnyúlva, a gazdálkodók és a társadalom érdekeit figyelmen kívül hagyva olyan, egyoldalú megközelítést tartalmazó stratégiákat alkossanak, amelyek hazánkban ötszázezer erdőtulajdonost és több tízezer gazdálkodót lehetetlenítenek el.

A stratégia kiegyensúlyozatlansága mellett a magyar tárcavezető álláspontja szerint a bizottság túlterjeszkedik az uniós szerződésekben biztosított hatáskörén, és a tagállami kompetenciába tartozó erdészeti politika markáns, központi szabályozását tervezi. A dokumentum figyelmen kívül hagyja az egyes tagországokban az erdők kezelésével és fenntartásával kapcsolatosan elért eddigi szakmai eredményeket, és nem is épít azokra. Konkrét elképzelések megfogalmazása és a források meghatározása nélkül nagy teret szentel például a hárommilliárd fa elültetését célzó bizottsági kampánynak, de meg sem említi a vidékfejlesztés keretében több évtizede zajló és a jövőben is megvalósuló, sikeres európai erdőtelepítési programokat.

Nagy István úgy fogalmazott, hiszünk abban, hogy az erdőkkel kapcsolatban csak a fenntarthatóság védelmi, gazdasági és társadalmi szempontjainak együttes figyelembevételével lehet jó döntéseket hozni. Súlyos hibát követ el az, aki ezek közül bármelyik elhagyásával egyetlen szempontrendszernek tervezi alárendelni ennek a fontos természeti erőforrásunknak a kezelését. A miniszter szerint senki nem gondolhatja komolyan, hogy az erdők megőrzéséhez a gazdálkodók tönkretételét jelentő diktátumokon keresztül vezet az út.

Kapcsolódó cikkek