A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső megálló között egy harmadik vasúti vágány épül. Ennek a projektnek a része az új vasúti híd, amely a Budapest–Hatvan–Miskolc- és az Újszász–Szolnok-vonalat szolgálja majd ki. A program a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, a Főmterv Zrt. tervei alapján valósul meg. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a közösségi oldalán számolt be az átadásról. A hatvani és az újszászi vonal fővárosi szakaszának a fejlesztése kimaradt a korábbi, 2018-ban megkezdett, Rákostól Hatvanig tartó projektből. Ennek keretében átépítették a vágány- és a felsővezetéki hálózatot, a biztosítóberendezéseket, akadálymentessé tették a peronokat, továbbá új felüljárókat építettek - számolt be a Figyelő.
A mostani fővárosi, összességében másfél milliárdos beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja finanszírozza. Az új híd egy átfogó fejlesztés egyik eleme, hiszen nemcsak a már említett országos vonalakat, hanem a budapesti elővárosi közlekedést is ki fogja szolgálni. A cél az, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen biztosítható. Vitézy szerint ehhez jelentős kapacitásbővítés szükséges: a meglévő kettő mellé egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon. Emellett ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat tudjon indulni a főváros felé. Ezáltal válik teljessé a Hatvantól Budapestig már megkezdődött felújítás.
Ez a vonal az ország egyik legforgalmasabb vasúti folyosója több mint negyvenezer naponta ingázó utassal.
A beruházásnak köszönhetően több elővárosi és távolsági vonat közlekedhet majd a Keletibe. A XXI. századi igényeknek megfelelően az ingázók a megállóhelyeknél kialakított P+R- és B+R-parkolókban helyezhetik el az autóikat vagy a kerékpárjaikat. Vitézy korábban elmondta: jelenleg Budapesten tízből hat ember tömegközlekedik, míg az agglomerációból ingázók körében mindössze tízből hárman teszik ezt. „Stratégiai célkitűzésünk ezen változtatni, hiszen a központi régió közúti torlódásai több száz milliárd forintos gazdasági kárt okoznak a dugóban feleslegesen eltöltött idő révén. Az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése egyszerre szolgálja az agglomerációban élőket, Budapest népes külső kerületeit és a beáramló autóforgalom mérséklése révén a belső kerületekben lakókat is” – tette hozzá.
A vasút a legkörnyezetbarátabb közlekedési eszköz, az EU kiemelten támogatja a korszerűsítést. Emellett a fejlesztés elengedhetetlen a központi régió számára.
A hídtól nem messze, a volt Északi Járműjavító területén épül meg a Közlekedési Múzeum, amely új vasúti megállót is kap. Vitézy – ő egyben a Közlekedési Múzeum igazgatója is – tájékoztatása szerint a terveket a múzeum építészeti tervpályázatának az eredményeként megkötött szerződés keretében készítteti el a BFK, a Diller Scofidio + Renfro építésziroda segítségével. Az építés engedélyezése folyamatban van, a kivitelezés a jövő évtől várható.
Az új megállóban a hatvani és az újszász–szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatoknak (S60-as, Z60-as, S80-as, Z80-as) lesz új átszállási kapcsolata az 1-es villamossal – az állomást a forgalmi modellezések szerint akár tízezer utas is használhatja naponta; a vonatok jelentős része számára kiváltja a rákosi megállást.
Vitézy közölte: Rákos megálló és Hatvan között évek óta zajlik és lassan véget ér a teljes felújítás. Arról is tájékoztatott, hogy a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti vonal kivitelezése az idén megindult, a Kőbánya felsőtől Rákosig (és tovább Rákosligetig) tartó következő fejlesztési szakasz előkészítését pedig már megkezdték a Budapest Fejlesztési Központban. Mindez átfogó kapacitásbővítést is jelent; az Élessarokhoz helyezik át a megállót Kőbánya felsőnél. Emellett több új megállót építenek a X. és a XVII. kerületben, a tervezési munkálatok már el is kezdődtek.
Az újszászi vonalon a XVII. kerületben új állomás létesül a Madárdomb városrészben.
A Madárdomb megálló a Helikopter lakóparkot is kiszolgálja majd. Terveznek megállóhelyet a jelenlegi Rákoskert és Rákoshegy megálló között, valamint a X. kerületben, Kőbánya-Kertvárosban is. A XVII. kerületben, az Akadémiaújtelepnél akár már az idén átadhatnak egyet.
A Rákos–Hatvan-vonal felújításához kapcsolódik a Déli Körvasút és a Külső Körvasút fejlesztése. Itt is egy sor megállóhelyet építenek – a Közvágóhídnál, a Nádorligetnél és a Népligetnél. Szintén új pontok létesülnek a Külső Körvasúton az Egyenes utcai lakótelepnél, Rákosszentmihálynál, Újpalotánál és Pestújhelynél. Ezek a jövőben további irányokban teszik lehetővé járatok indítását a hatvani és az újszászi vonal felől. A BFK vezérigazgatója felhívta a figyelmet: több száz milliárd forintos, átfogó megújuláson esik át tehát Budapest egyik első számú vasútvonalcsoportja. Ez kapacitásbővítést jelent a Miskolc és Szolnok felől érkező távolsági vonatok, a kelet-magyarországi teherjáratok tekintetében, valamint a Hatvan–Gödöllő–Pécel- és az Újszász–Sülysáp–Gyömrő–Maglód-vonal elővárosi teljesítményét illetően.
A cikk a Figyelő július 22-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.