BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyengül a cégek túlélési rátája

Tíz újonnan induló vállalkozásból legalább három elhullik még az alapítása utáni első 5 éven belül.

Annak ellenére drasztikusan alacsony az új vállalkozások túlélési rátája, hogy pandémiat alatt a kényszertörlések szüneteltek. „Az elmúlt években évről évre romlott az újonnan alakuló cégek túlélési aránya, és úgy tűnik, ezen a helyzeten a koronavírus-járvány még tovább rontott” – mondta Pertics Richárd, az Opten céginformációs szolgáltató elemzője. A 2020-ban regisztrált ötéves túlélési arány – amely azt mutatja, hogy a 2015-ben alapított cégek hány százaléka működött 2020 végéig – csupán 72 százalék. Az érték ugyan látszólag javult valamelyest a rendkívül gyenge 2019-hez képest, de ennek csak technikai okai vannak. Az elhalasztott kényszertörlések figyelembevételével már a friss adatok is illeszkednek a korábbi romló tendenciába a túlélési arányok tekintetében.

Vállalkozások túlélési rátája az alapításukhoz mért 5-10-15-20 éves intervallumban

Alapítás éve

Cégalapítások száma

5 éves túlélési arány

10 éves túlélési arány

15 éves túlélési arány

20 éves túlélési arány

1996

39 000

79,76%

61,58%

49,00%

36,24%

1997

57 093

81,36%

63,73%

50,78%

37,01%

1998

60 942

82,29%

63,81%

49,25%

35,77%

1999

39 041

84,46%

64,84%

47,59%

34,60%

2000

44 121

85,21%

64,47%

45,89%

34,05%

2001

40 751

85,27%

62,52%

42,74%

N/A

2002

39 304

85,20%

60,66%

40,54%

N/A

2003

38 303

85,15%

58,83%

39,60%

N/A

2004

39 051

85,35%

58,19%

39,86%

N/A

2005

33 409

83,25%

54,06%

38,06%

N/A

2006

32 843

82,71%

51,80%

N/A

N/A

2007

34 076

82,27%

50,72%

N/A

N/A

2008

48 719

81,99%

48,66%

N/A

N/A

2009

47 632

80,47%

46,58%

N/A

N/A

2010

46 996

76,37%

46,52%

N/A

N/A

2011

50 357

73,68%

N/A

N/A

N/A

2012

38 502

74,68%

N/A

N/A

N/A

2013

33 158

72,08%

N/A

N/A

N/A

2014

29 533

69,76%

N/A

N/A

N/A

2015

25 004

72,07%

N/A

N/A

N/A

Az ötéves túlélési arányokat nézve a 2000-es évek elején indult vállalkozások teljesítettek a legjobban, az ebben az időszakban indult társas vállalkozásoknak még több mint 85 százaléka élte meg a ötödik évfordulóját. Ez az arány napjainkra 70 százalék alá csökkent, azaz 10 újonnan induló vállalkozásból legalább három elhullik még az alapítása utáni első 5 éven belül. A romló tendencia nemcsak az 5 éves túlélési aránynál figyelhető meg, hanem hosszabb periódusokat vizsgálva is. A 10 éves túlélési esély az elmúlt évek alatt 65 százalékról 46 százalékra csökkent, de 15 éves intervallumot nézve is látványos a visszaesés. 

A 20 éves kort már csak a vállalkozások 35-37 százaléka éli meg, de még ezen az időtávon is kimutatható a romló tendencia. Összességében nézve a túlélési arányokat, az ezredforduló környékén induló vállalkozások teljesítettek a legjobban, azon belül is az ezredforduló előtt induló cégek nagyobb része maradt meg hosszú távon, az ezredforduló után indulók viszont már csak rövid távon mutattak nagyobb állóképességet.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a gazdasági környezeten és a vállalkozók felkészültségén kívül számos egyéb technikai hatás is befolyásolja évről évre, hogy hány vállalkozás szűnik meg

– mondta az Opten szakértője.

Fotó: Shutterstock

A technikai hatások közül érdemes kiemelni a mindenkori adózási és cégjogi szabályozást. Vállalkozások tömegesen szűnhetnek meg vagy alakulhatnak át olyan esetekben, ha egy másik vállalkozási formában kedvezőbb lehetőség nyílik a működésre. A KATA szabályozás például az egyéni vállalkozási forma irányába terelt sok vállalkozót, de a törzstőke kötelezettség változása is mozgatott vállalkozásokat egyik vállalkozási formából a másikba. Ezek mellett fontos azt is hangsúlyozni, hogy ha egy cég nem szűnik meg, attól még a piacon nem feltétlen marad aktív. Több tízezer alvó vállalkozás található ma is Magyarországon, amelyek ugyan nem jelennek meg a megszűnt cégek között, de a piacról ideiglenesen kivonultak.

A hosszabb távú túlélési arányoknál pedig már egyre erősebb az „egészséges lemorzsolódás” arány is, hiszen a sikeres, növekvő vállalkozások életében megjelenhetnek befektetők vagy egyéb komoly üzleti lehetőségek, amelyek eredményeképpen összeolvadások, felvásárlások, átalakulások történnek. Ilyen esetekben értelemszerűen maga a gazdasági tevékenység nem szűnik meg, csak egy új vállalkozási forma keretében folytatódik tovább.

A technikai hatásokat figyelembe véve azonban még mindig szomorú az a kép, amelyet a friss vállalkozások túlélési aránya mutat. Válsághelyzetben ráadásul még magasabb a komolyabb üzleti terv nélküli kényszervállalkozások aránya, amelyek szintén csökkentik az összesített rövid és hosszú távú túlélési arányt.

A magas fluktuációnak köszönhetően a hazai cégbázis jelentős része igen fiatalnak számít. A társas vállalkozások 43 százaléka 10 évnél fiatalabb. Egészségesebb cégstruktúra esetén az eloszlásnak az idősebb cég-korosztályok felé kellene mutatnia és tolódnia folyamatosan az idő előrehaladtával. Szerencsére azonban vannak pozitív példák is. A 25 évnél idősebb vállalkozások aránya fokozatosan növekszik, jelenleg körülbelül minden tizedik vállalkozás tartozik ebbe a kategóriába.

Hazai társas vállalkozások cég-életkorának eloszlása

Cég életkor

Arány a teljes hazai cégbázison belül

5 évnél fiatalabb

24,99%

5-10 éves

18,58%

10-15 éves

18,13%

15-20 éves

12,75%

20-25 éves

15,10%

25 évnél több

10,44%

A gyengülő túlélési ráták mellett azonban érdemes azt is kiemelni, hogy a friss vállalkozások egy szegmense már igen fiatalon komoly nagyvállalkozássá tudja kinőni magát. A 2013 és 2015 között alapított cégek 1 százaléka 5 év működés után már 1 milliárd forint feletti éves árbevétellel zárt. Ez a korábbi években nem volt jellemző. A fiatal vállalkozások magas lemorzsolódási aránya tehát távolról sem nevezhető általánosnak, inkább a differenciálódás a jellemző az elmúlt évekre. A sok fiatalon törölt vállalkozás mellett egyre több a sikeres, teljesen új szereplő a nagyobb vállalatok körében is. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.