Magyar gazdaság

Útépítési dömping jöhet a városok körül

Néhány éven belül minőségi változás várható a nagyobb városok infrastruktúrájában, ha a többségében még előkészítés alatt álló projektek maradéktalanul megvalósulnak.

Nagyban javulhat a vidéki életminőség, miután több tucat város kaphat elkerülő utat a következő években – gyűjtötte ki a VG a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) honlapján elérhető adatokból. Hangsúlyeltolódásra lehet számítani az állami infrastrukturális projekteknél: bár az elmúlt években több százmilliárd forint értékben valósultak meg hazai költségvetésből gyorsforgalmi útépítések (például az M44-es, M85-ös), az autópályák koncessziókba adásával ezektől a költségektől megszabadulhat az állam, az így felszabaduló forrásokat pedig a helyi, illetve térségi kapcsolatok fejlesztésére költheti a kabinet.

Fotó: Pusztai Sándor

Tavaly év végén jelent meg az a kormányhatározat, amely főként főúti, városi elkerülő utak, illetve csomóponti és hídfejlesztések megvalósítását teszik lehetővé, ennek keretében a kabinet 82 milliárd forintot biztosít kiemelt társadalmi igényeken alapuló beruházások előkészítésére. 

Ebből a keretből finanszírozható például Zirc, Baja, Etyek, Győr, Hatvan, Környe, Siófok, valamint Soltvadkert elkerülő útjának engedélyeztetése és terveztetése. 

A felsoroltak közül ez utóbbi van a legelőrehaladottabb állapotban, az 53-as, 54-es főutak által keresztülszelt Soltvadkert tehermentesítését szolgáló beruházás már érvényes engedélyekkel rendelkezik. Az ígéretek szerint szeptemberben a kivitelezői közbeszerzést is kiírhatják, ha így lesz, akkor 2022 tavaszán elindulhatnak a munkálatok, bár a Budapest–Belgrád vasútvonal-beruházás ütemezésétől is nagyban függ a projekt indulása.

Jászberény esetében viszont már javában zajlik a kivitelezés, a jászsági város elkerülője ráadásul már a harmadik üteménél tart. Hamarosan megindulhat a munka a 26-os főúton Sajószentpéter–Berente mellett is, itt a munkaterület átadása a nyár elején megtörtént. 

Gyöngyös nyugati elkerülőjének kivitelezése szintén az őszi hónapokban kezdődhet meg. A Sükösd–Érsekcsanád belső úthálózatának tehermentesítését szolgáló beruházás engedélyes és kiviteli terveit most szeptemberig kell leszállítania a tervezőnek, a kivitelezésre szóló közbeszerzést a megbízó NIF ezt követően írhatja ki. Kalocsa, valamint Szekszárd elkerülőjének megépítésére is sor kerülhet a közeljövőben, miután a tervezői szerződés mindkét projekt esetében novemberben lejár.
Ugyanakkor Karcag és Nagykanizsa lakói még nem lélegezhetnek fel, a tervezői szerződés 2022 májusáig szól. Ahogy Szolnok–Szandaszőlős tehermentesítő útjára is várniuk kell a helyieknek, a tervező cégnek ugyanis csak 2023 májusában kell leszállítania az engedélyes és kiviteli terveket. Ugyanez elmondható a Tolna megyei Simontornya esetében, a NIF a tervezői közbeszerezését most augusztusban tette közzé, várhatóan 2023 végén, 2024 elején, a sikeres közbeszerzést követően ott is megkezdődhet a kivitelezés.

 

Kiválasztották a siófoki elkerülő tervezőjét

A Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Korlátolt Felelősségű Társaság nyerte el a Siófok elkerülő útjának tervezésére kiírt közbeszerzést – derült az uniós közbeszerzési értesítőből (TED). A 47 milliós megbízásból a nyertes cégek feladata a 65-ös számú főút és a Somlay Artúr utca közötti szakaszra vonatkozó tanulmányterv, illetve előzetes környezeti vizsgálati dokumentáció elkészítése, továbbá környezetvédelmi határozat megszerzése.

 

elkerülő út Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. úthálózat bővítés útépítés koncessziós szerződés
Kapcsolódó cikkek