Alapjaiban változik meg a következő évtizedekben az autózás, ilyen mértékű átalakulásra az autózás 120 évében nem volt példa, ugyanis az óriási technológiai fejlődés mellett nemcsak abban lesz változás, hogy mi hajtja a járművet, hanem abban is, hogy ki vezeti és ki tulajdonolja

– mondta Borosi Bence.

A McKinsey tanácsadója és autóipari szakértője A globális autóipari szoftverpiac meghódítása Magyarországról című kerekasztal-beszélgetésen elmondta, az elmúlt öt évben nyolcszorosára nőtt globálisan az önvezető technológiába fektetett összeg, évente 10 százalékkal nő az autóipari B2B szoftverpiac. A McKinsey prognózisa szerint tíz év múlva globálisan a legyártott gépkocsik 23 százaléka lesz csak belső égésű motoros, ennek aránya tavaly még 84 százalék volt.

Fotó: GORODENKOFF PRODUCTIONS/SCIENCE / AFP

A felhasználói szokások változására is adott előrejelzést, eszerint míg 2018-ban az autózások 46 százaléka saját járművel történt, addigra ennek aránya 12 százalék lesz 2030-ban.

Jelenleg az új autóknak az 59 százaléka rendelkezik egyes szintű vezetéstámogató rendszerrel, 2030-ra viszont már a kétharmadukba kerül kettes szintű szisztéma, vagyis tudni fogják azt, amit a mai Teslák. Borosi Bence elmondása szerint 2030-ra egy B-szegmensbeli elektromos hajtásláncú gépkocsi esetében kétezer dollár lesz a szoftverek és elektronika hozzáadott értéke, a C-szegmensben 3,6 ezer, és kettes szintű önvezető képességűek lesznek, az E-szegmensben 8,9 ezer dollár lesz a szoftveres hozzáadott érték, és hármas szintű önvezető képességűek az autók.

A globális autóipari elektronikai és B2B szoftverpiac esetében 5,8 százalékos éves növekedéssel számolnak, a mai értéke egyébként 203 milliárd dollár, és 2030-ra várhatóan 380 milliárdra nő.

A kerekasztal-beszélgetésen Jánky Szabolcs, az aiMotive termékmenedzsment-vezetője az autóipari változásokat a néhány évvel ezelőtt a mobiltelefonok esetében végbement változáshoz, a Tesla megjelenését az Apple piacra lépéséhez hasonlította. A szakember meglátása szerint a következő években kevesebb, de a jelenleginél sokkal komplexebb alkatrészekkel dolgoznak majd a gyártók, és nagy változás lesz a beszállítói láncuk esetében, hogy virtuális TIER 1-esként kell majd együtt dolgozniuk a szoftverfejlesztőkkel, sokkal jobban kell majd érteniük a gépkocsikban lévő technológiát.

Patay Szabolcs, a Commsignia autóipari üzletfejlesztési vezetője szerint várhatóan több autógyártó jelenik majd meg a piacon, eddig ugyanis csak kevesen tudtak belépni a robbanómotorok hatalmas gyártási költsége miatt, de az elektromos hajtás ezen a területen is hozhat változást. Meglátása szerint azonban a növekedés időszakát konszolidáció fogja követi, de önmagában ez jót tesz majd a piacnak. Kerecsen Tamás, az NNG innovációs igazgatója kiemelte, mivel folyamatosan felértékelődik a szoftver szerepe az autóban, és amellett, hogy ez nagy fejlődési lehetőséget is jelent, úgy kell létrehozni, hogy a gépkocsi a teljes élettartama (15–20 év) során használható és frissíthető szoftverekkel működjön.

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az autóipar gyors fejlődésének gátat szab a nagyon merev, hosszú és bonyolult beszállítói hálózatuk,

és azok a cégek jutnak előnyhöz, amelyek ki tudnak lépni a hagyományos iparági gondolkodásból, be tudják építeni a technológiai szemléletű gondolkodást, és a startupkultúrát is beengedik.