A Picodi.com elemzői megvizsgálták, hogyan változott a Black Friday akciói iránti érdeklődés az évek során. 2020-ban a Black Fridayt a járvány közepén tartották meg. A Google Trends adataiból megtudhatjuk hogy 37 százalékkal csökkent a múlt évben a Black Friday-akciókhoz köthető keresések száma. 

A Black Friday iránti érdeklődés csúcspontja 2017-ben volt,

 és az érdeklődés visszaesése már 2019-ben is érzékelhető volt Magyarországon.

Csökkent a vásárlók érdeklődése a Black Friday iránt

A felmérésben részt vevők 35 százaléka erősítette meg részvételét a 2020-as Black Friday-rendezvényen. Mások különböző okok miatt nem vásároltak Black Fridayen: 13 százalékuknak nem volt szüksége semmire, 37 százalékuk panaszkodott a nem vonzó kedvezményekre, 19 százalékuk pedig az érdektelen termékek miatt. 

A járvány is hozzájárult az eladások iránti érdeklődés csökkenéséhez:

a vásárlók egy része inkább elkerülte a tömeget (7 százalék), vagy bizonytalan anyagi helyzettel rendelkezett (13). Ráadásul a válaszadók 11 százaléka megfeledkezett a fekete péntekről.

Fotó: SERGE ATTAL / AFP

Black Friday: előnyök és hátrányok

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a szavazók körében inkább negatív, mint pozitív a hozzáállás a Black Friday-eladásokhoz. 

A válaszadók 55 százaléka a termékárak csalárd manipulációját látja, amikor egy termék árát az eladás előtt megemelik, majd leengedik. 46 százalék pedig jelezte, hogy a Black Friday akciói nem tűnnek ki a többi akció közül. 

Abban viszont a szavazók 13 százaléka értett egyet, hogy a Black Friday nagyon kedvező feltételekkel kínál lehetőséget a vásárlásra. 12 százalék szerint a Black Friday a legjobb vásárlási ünnep, 17 százalék pedig azt, hogy a Black Friday lehetőséget ad arra, hogy nagyobb kedvezménnyel vásároljanak drágább termékeket.

A megkérdezettek 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy hajlandó részt venni az idei fekete pénteken. 

39 százalék elutasította az értékesítésben való részvétel lehetőségét, 36 százalék pedig még mindig bizonytalan.

Ilyen lesz 2021-ben a Black Friday

A fekete pénteki vásárlásra ösztönző tényezők közül a leggyakrabban a kívánt termékből való kedvezmény lehetőségét választják (23 százalék). Az emberek 40 százalékát azonban semmi sem győzné meg.

Megkérdeztük a profi vásárlókat, hogy mely termékek megvétele iránt érdeklődnek leginkább a Black Friday alkalmából. Első helyen az elektronikai cikkek és háztartási gépek (74 százalék), a második helyen a ruházati cikkek és lábbelik (21), a harmadik helyen a gyerekjáték-kiegészítő termékek (16) végzett. 

Az átlagos vásárló 35 600 forintot hajlandó költeni fekete pénteki vásárlásokra, szemben a 2020-ban mondott 43 800 forinttal.

A jelentés a Google Trends platform archivált adatait és a 2021. október 15–31., valamint 2020. augusztus 28–szeptember 13. között végzett online felmérések adatait használta fel.