Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban, ami az egy évvel korábbi 13 263-as értéktől több mint 28 százalékkal marad el.

Az autóipart is sújtó félvezetőhiány miatt az újautó-kereskedők képtelenek kielégíteni a koronavírus első hullámai után ismét megerősödő keresletet. A visszaeső termelés miatt jelentős várólisták alakultak ki, miközben a listaárak is megugrottak 

– magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Ennek hatására az eredetileg új autó vásárlását tervezők komoly hányada a használtautó-piacon próbálja megtalálni új járművét.

Ez a jelenség világosan megmutatkozik a használtautó-import alakulásában is. Hónapok óta 12 ezer körüli vagy azt meghaladó mennyiségű importált személygépjárművet regisztrálnak Magyarországon. Eközben új autóból a nyár vége óta rendre csupán 9 500 körüli mennyiséget helyeznek forgalomba. A korábbi években ez a két mennyiség gyakorlatilag egy szinten mozgott.

Fotó: Shutterstock

Immár szinte biztos, hogy a félvezetőhiány legalább a jövő év közepéig kitart majd, így a következő fél évben (erőteljes szabályozói változások híján) a használtautó-import aktivitása tartósan magas szintre áll be. 

A használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban

– tette hozzá a szakértő.

A JóAutók.hu adatbázisából is kitűnik, hogy az elmúlt év során megállt, sőt, visszafordult az autók korral járó értékvesztése. A 2017-es évjáratú Skoda Octaviákat tavaly novemberben, háromévesen átlagosan 4,5 millió forintért hirdették, ma egy évvel idősebben 5,2 millió forint (+16 százalék). Ugyanilyen évjáratú Ford Focusok 3,6 millióról átlagosan 3,9 millió forintra (+8 százalék) drágultak ez idő alatt. Olyan eset is előfordul ma a piacon, hogy az egyéves autót drágábban lehet eladni, mint amennyiért újonnan megvásárolták.

A használtautó-import mennyisége az év eddigi tizenegy hónapjában összesen 121 976 volt, 

ami az első hónapokban mért jelentős elmaradás ellenére mára már 1,3 százalékkal meghaladja a tavaly ilyenkor regisztrált értéket. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 113 179 volt, ami 1,9 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi 115 317-es szinttől. Mindez azért különösen figyelemre méltó, mert az újautó-piac első félévben mért teljesítménye még 16,4 százalékkal múlta felül az 2020 első félévében tapasztalt szintet.

A BMW óráját tekerték vissza a leggyakrabban

Használt autó vásárlásakor, különösen régebbi járműveknél, elengedhetetlen az autó futásteljesítményének ellenőrzése. A legnépszerűbb visszatekert órájú modelleket 2006 és 2016 között gyártották. A leggyakrabban visszatekert órájú autó a BMW M5 – mutatott rá Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője. Az adatokból az is kiderül, hogy a drága autók kilométer számlálóját nagyobb valószínűséggel tekerik vissza, és ezt figyelembe kell venni, amikor egy használt autót keresünk. Pontosan itt jön jól az autó futásteljesítmény-ellenőrzése.

A lista második és harmadik helyét a 7-es BMW, illetve a Subaru Outback foglalja el 33,4, illetve 31,8 százalékkal. Az Audi A8 volt az ötödik, míg sportosabb testvére, az A7 a tizedik helyet szerezte meg, ezek több mint egynegyedénél (25,8 százalék) hamisították meg a futásteljesítményt.

Matas Buzelis kifejti, hogy a prémium kategóriás járművek jelenlétének oka ezen a toplistán a magasabb profit lehetősége. A kilométerszámláló visszatekerése egy viszonylag olcsó és egyszerű folyamat, ami extra haszonnal kecsegtet a tisztességtelen autókereskedők számára.