Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágban működő vállalkozások értékesítésének árbevétele a vizsgált negyedévben 1103 milliárd forint volt, 10 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Távközlés, internet, televíziószolgáltatás, 2021. III. negyedév című kiadványából.

A teljes munkaidőben alkalmazásban állók létszáma 13 százalékkal nőtt egy év alatt, 98,2 ezer főt számlált, a havi bruttó átlagkeresetük 713 ezer forint volt – ebben 8 százalék az emelkedés.

A telefon-, internet- és televíziószolgáltatást nyújtó gazdasági szervezetek az előzetes adatok alapján több mint 245 milliárd forint árbevételt realizáltak, ennek 57 százaléka mobilszolgáltatásból ered.

Négy aktív SIM-kártyából három havi díjas

Az aktív SIM-kártyák száma 2021 harmadik negyedévének végén több mint 13 millió volt, 2,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az előfizetések száma tartalmazza azt az 1,7 millió darab M2M-kártyát is, amely az emberi beavatkozás nélküli kommunikációt jelenti. A SIM-kártyák több mint a fele egyaránt biztosít hang- és mobilinternet-szolgáltatást is.

Fotó: EUGENIO MARONGIU / AFP

A havi díjas előfizetések aránya évről évre nő, mivel ezek a szolgáltatások adatforgalmat is biztosítanak, és percdíjaik is kedvezőbbek a feltöltőkártyásokéinál. Utóbbiak száma folyamatosan csökken, a negyedév végén már csak a SIM-kártyák 25 százalékát tették ki.

A mobilhálózat adatforgalma továbbra is folyamatosan nő, a vizsgált időszakban 35 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit,

egy aktív, internetelérést biztosító SIM-kártyára közel 25 gigabyte adatforgalom jutott. Az adatforgalom 96 százaléka 4G–LTE-rendszeren keresztül zajlott. A mobilhálózatból indított hívások száma 2,4, időtartamuk 1,7 százalékkal bővült egy év alatt.

Kevesebb vezetékes hívás

Száz lakosra 31 vezetékes fővonal jutott, amelyek száma 5,3 százalékkal csökkent egy év alatt. A felhasználók 13 százalékkal kevesebb vezetékes hívást indítottak, mint egy éve, és a hívások átlagos ideje hat perc alá csökkent. Egy aktív SIM-kártyáról átlagosan négyszer több hívást indítottak, mint vezetékes vonalról. A járvány hatására 2020-tól hosszabban beszélgettek a felhasználók telefonon, de az átoltottság növekedésével és így a személyes kapcsolattartás szabadabbá válásával az egy előfizetésre jutó hívások időtartama mindkét szegmensnél csökkent. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő 90 százalékát mobiltelefonról kezdeményezett hívások tették ki.

Fotó: Török János

Felértékelődik az internet

A helyhez kötött internet-előfizetések száma a vizsgált negyedév végén 3,3 millió volt, 2,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A helyhez kötött internetszolgáltatásból származó bevételváltozás meghaladta az előfizetésszám bővülését. A 40 milliárd forintos árbevétel 7,3 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál, ennek majdnem fele kábeltévé-hálózaton szolgáltatott technológiából származott. A legdinamikusabb növekedést az optikai hálózaton szolgáltatott technológia mutatta, a 11 milliárd forintos árbevétel 19 százalékkal nőtt az előző év megegyező időszakához képest. A helyhez kötött internet letöltési forgalma évről évre dinamikusan bővül, a letöltési forgalom 20, a feltöltési 14 százalékkal nőtt.

A tévészolgáltatás zöme digitális

A televíziószolgáltatás előfizetéseinek száma 1 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz mérten, és meghaladta a 3,7 milliót. A szolgáltatás 86 százaléka már digitális technológián történik. Az előfizetői csomagok 75 százaléka vezetékes jelátviteli hálózaton keresztül jutott el az ügyfelekhez. Az előfizetők egyre szélesebb rétege igényli, hogy helyhez nem kötött platformokon is követhessék a televízióműsorokat, ehhez az igényhez alkalmazkodtak a szolgáltatók: népszerűvé vált a helyhez nem kötött, online tévészolgáltatás, amely a televízió-előfizetések több mint 11 százalékát tette ki.