A Csepel-sziget északi részén készülő park koncepcióterveit mutatták be a tervek készítői és politikusok a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) és Portfólió konferenciáján csütörtökön – olvasható Vitézy Dávid Facebook oldalán.

A BFK vezérigazgatója szerint a konferenciát Németh Szilárd országgyűlési képviselő és Fürjes Balázs államtitkár nyitotta meg, míg a tervek kapcsán előadást tartott Mohácsi Sándor, a tervező S73 vezető tájépítész tervezője, Erő Zoltán Budapest főépítésze és Borbély Lénárd, Csepel polgármestere és maga Vitézy is.

Saját előadása kapcsán kiemelte, hogy a tervezett beruházásra egy ma alulhasznosított, részben elhagyott ipari, barnamezős, részben gazos, értéktelen és idegen növényekkel spontán benőtt területen kerül sor, ahol már sok minden volt, ám a park létesítéséről szóló törvény 2018-ban lépett életbe. 

Fotó: Vitézy Dávid Facebook oldala

Vitézy szerint a BFK ezzel a felhatalmazással élve készítette el a mestertervét, beleillesztve a területet a környező ökológiai, oktatási, szabadidős és sportzónák közé és kapcsolódva a környék nagyszabású közlekedésfejlesztési projektekjeihez is. Kiemelte, hogy a leendő parkhoz kis túlzással minden irányból részben vagy egészben BFK-s fejlesztések kapcsolódnak.

A városszerkezeti kapcsolatokból hármat emelt ki a közlekedésszervező, a rakpartokkal, a hévvel és az új Duna-híddal való kapcsolatot. Elmondta, hogy a Csepeli közpark egy nagyon hosszú gyalogos-kerékpáros tengelynek lesz a része, mely 

keresztező gépkocsiforgalom nélkül teszi majd lehetővé a sétát a Duna Arénától Csepelig.

Vitézy írása kitér arra is, hogy a pesti rakpart fejlesztésére a Fővárossal együttműködve kerül sor, melynek északról a Parlamentig tartó része már több lépésben megépült. A következő években ez folytatódhat a Bálnáig, míg  a Közraktár utca és a Boráros tér tervezése a hév projektben történik. A Petőfi hídtól délre a rakparti sétány a csepeli hév mai nyomvonala helyén folytatódik, miközben a déli hévek sínei a Soroksári út alá kerülnek, hogy elérjék a Kálvin teret.

A gyalogos folyosó a Rákóczi híd után az Atlétikai centrum körüli 10 hektáros Ferencvárosi sport- és szabadidőparkon, majd a már épülő gyalogoshídon átkelve érkezik meg Csepelre, a park területére. 

De a parkot nem csak gyalog közelíthetjük meg, hiszen a H7-es hév fejlesztésének köszönhetően a Kálvin térről három metróállomás távolságra kerül.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook oldala

A közparkot nyugatról a megújuló csepeli hév, délről pedig az Új Duna-hidakat összekötő tengely határolja majd a tervek szerint. A park így gyorsan elérhető lesz a belvárosból, de Pestről, a Határ úttól vagy Újbudáról az új hidakon közlekedő villamos is közvetlenül ide hoz majd, az újbudai lakótelepekről pedig negyed óra alatt lehet majd ide biciklizni – olvasható Vitézy posztjában.

Azonban bár az Új Duna-híd tervei kész vannak, ám az engedélyezésre még várni kell. A 36 hektáros park méretét érzékelteti, hogy 

a Városmajornál háromszor, a Kopaszi-gátnál kétszer nagyobb a területe.

Az előadásokat követő kerekasztal-beszélgetésen Schneller Domonkos, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár, Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze, Orbán Csaba (BFK), Dományi Bálint (BFK) és Mohácsi Sándor vett részt. 

Vitézy kiemelte, hogy a BFK folyamatosan a leendő használókkal és az önkormányzatokkal egyeztetve tervezteti a parkot, ennek keretében nyáron lehetett kitölteni az első kérdőívet a park kapcsán. Ugyanakkor indul az újabb kérdőív is, amit itt lehet kitölteni.