A PublishDrive hatalmas lendületet ad a digitális könyvkiadási piacnak a Lead Ventures befektetésével 

– mondta a VG-nek Jentetics Kinga, a társaság ügyvezetője. 2022-re a cége – amelynek tulajdonosi köre egy tengerentúli, amerikai vállalkozás – elérte, hogy az online könyvkiadói platform Series-A befektetési kört zár, pontos összeget nem akart mondani, de a magyar piac esetében általánosságban elmondható, hogy ez 3-5 millió eurós befektetésnek felelhet meg. 

Fotó: Shutterstock

A pandémia felpörgette a piacot

Az újonnan érkező tőkével az a célja, hogy a magyar ötletből megvalósult PublishDrive tovább növelje részesedését a globális digitális könyvkiadási piacon. Stratégiájuk, hogy az e-könyvek és a hangoskönyvek meghódítása után a nyomtatott könyvek terjesztését digitalizálják világszerte, ezzel párhuzamosan pedig hozzájárulnak a független szerzők és kiadók forgalmának növeléséhez a könyvkiadói piacon.

2020-ban 85 százalékkal nőtt a digitális tartalmak értékesítése a PublishDrive platformon keresztül, és 2021-ben megdupláztuk az értékesített és feltöltött művek számát – mondta az ügyvezető. A hazai piacon olyan nagy könyvkiadókkal, mint a Libri, az Európa Kiadó vagy a XXI. század Kiadóval is kapcsolatban állnak, és több magyar szerzővel dolgoznak együtt, például Fejős Éva is rajtuk keresztül digitalizálja a könyveit.

2015-ben indult a PublishDrive online könyvkiadói platform, amikor Jentetics Kinga, a cég ügyvezetője publikálni szerette volna mesterszakdolgozatát, amelynek témája az országimázs és a zene kapcsolata volt. Ekkor keresett olyan platformot, ahol digitálisan elérhetővé tehette volna az alkotását. Az általa megszerkesztett, összeállított tartalmat akkor 2,99 dollárért árulta, és voltak érdeklődők – tette hozzá.

240 ezer digitális könyvtárban érhetők el a tartalmak

Technikailag úgy néz ki a platform, hogy ha valakinek van egy kézirata, a felületen feltölti, az értékesítéshez pedig a művet megformálják – mondta Jentetics Kinga. Hozzátette: az értékesítés folyamata digitalizálva van, több mint 400 könyvesboltban és 240 ezer digitális könyvtárban érhetők el azok a tartalmak, amelyeket a PublishDrive-ra töltenek fel. Az értékesítési adatokat folyamatosan nyomon követik, és marketingsegítséget is adnak a szerzőknek. A platform jelenleg több mint 100 ezer könyvet kezel, 100 országban van jelen, és olyan nagy cégekkel dolgozik együtt, mint az Amazon, a Google és az Ingram, mindemellett az Apple egyik globális megbízható partnere. A PublishDrive már több mint 30 ezer független szerzőnek és kiadónak segített abban, hogy növeljék digitális könyveladásukat. Jentetics Kinga elmondta, olyan további potenciális piacokon szeretnének terjeszkedni, mint például Kína.

Fotó: Shutterstock

2020-ban elindultak a hangos könyvekkel is, és egy olyan lehetőség is elérhető (Print-on-Demand), hogy csak abban a pillanatban nyomtatnak ki egy-egy könyvet, amikor az olvasó megrendeli és kifizeti azt. Így persze egy-egy könyv sokkal drágább, mint tömeges nyomtatás esetén, viszont kisebb a kiadók kockázata, mivel nem merülnek fel logisztikai költségek és problémák, nem szükséges előre több ezer példány nyomtatásába befektetni, hiszen előfordul, hogy az előre nyomtatott könyvek 10-20 százalékát megsemmisítik. A Covid–19-világjárvány miatt a papír ára jelentősen drágult, így a kiadók jobban megfontolják, hány példányban nyomtatnak ki egy-egy alkotást. Utóbbi modell fenntarthatóbb, amely már nem igényli, hogy a független kiadók több ezer példányt nyomjanak ki előre. Emellett pedig a mai kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben az egyre növekvő logisztikai és nyomtatási költségeket is kontroll alatt tudják tartani.

Kérdésre válaszolva elmondta: a digitális tartalomvásárlók többsége, a nonfiction kategóriában 10 dollár felett költ, egy romantikus regényre pedig 3–8 dollárt szánnak. A vásárlók száma folyamatosan nő, sokkal nagyobb mértékben, mint ahány új könyv jelenik meg a platformon – tette hozzá. Jentetics Kinga, a PublishDrive vezérigazgatója elmondta: az idei év végére szeretnénk megháromszorozni a könyveladásokat. Ezt különösen a Print-on-Demand erősítésével tudjuk elérni. A nyomtatott könyv még mindig a legnagyobb szegmens, a könyvipar mintegy 70 százalékát fedi le. Tavaly a nyomtatott művek eladásai 9 százalékkal nőttek az USA-ban. De a digitalizálással a nyomtatott könyvek globális terjesztése széles körben elérhetővé válik, az első könyves szerzőktől kezdve a profi kiadókon át mindenki számára.