Manapság egyre meghatározóbb az online vásárlások szerepe a kereskedelemben. A rengeteg digitális zaj közepette a mai magyar vállalatoknak elsősorban már a vásárlók figyelméért kell versenyezniük, aminek az is része, hogy lépést tartanak az új trendekkel. Az elkövetkező pár évben ugyanis jókora változásokra számíthatunk a kereskedelemben – hívta fel a figyelmet Kozák Tamás, a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) Tanszékének vezetője – aki egyben a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi Szakosztályának elnöke – az FMCG- (gyorsan forgó fogyasztási termék) ágazat online kereskedelemben betöltött jelenéről és trendjeiről szóló kerekasztal-beszélgetésen. 

Az MKT és a BGE által szervezett eseményen Gyenge András, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. e-kereskedelmi vezetője, Rákóczi János, a KözértPlusz online piac kereskedelmi vezérigazgató-helyettese és Klekner Péter, a Kifli.hu ügyvezetője is megosztotta tapasztalatait.

A mesterséges intelligencia fejlődése újfajta szemléletet hozott a kereskedelembe. A mindennapi vállalati döntésekben már megjelennek az adatalapú algoritmusok. Az átalakulás iramát jól példázza a SPAR ilyen elven, automatikusan üzemelő rendszere is, amelynek működésébe ma már egyáltalán nem kell belenyúlni, holott az áruház e-kereskedelmi vezetőjének emlékei szerint 15 évvel ezelőtt még kézzel vezették a készletek listáját. A technológia rendkívüli ütemű fejlődése azonban számos változást hoz magával. A BGE kereskedelmi tanszékvezetője szerint például

három-négy éven belül megszűnik vagy más formában működik tovább a SEO (keresőoptimalizálás) szakemberek munkája az intelligens technológiák térnyerése miatt.

Az automatizálás élő munkaerőt kiszorító problémájával a Kifli.hu ügyvezetője akkor szembesült, amikor az automata raktárat tervezték. A kihívást elmondása szerint az jelenti, hogy ekkor egy biztonságos munkakörből át kell állni egy állandóan fejlődő munkakörbe. A minőségi munkaerő hiánya pedig valós jelenség – állítja a Közért+ online piac kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, aki szerint ma már jó targoncást nehezebb találni, mint egy menedzsert.

Még válság idején sem érdemes spórolni az ügyfélkezelésen

Egy ilyen válsághelyzetben, mint a mostani, a vevőkiszolgálás fejlesztésére költő cégek jobban meg tudják őrizni az árbevételt és az ügyfélkört, mint akik spórolnak ezen. A magyar vevők már korántsem annyira türelmesek, mint néhány évvel ezelőtt; könnyebben odébbállnak a konkurenciához.

Negyedik helyre jöttek fel az FMCG-készítmények az online kereskedelem legnépszerűbb termékeinek listáján a játékok, a műszaki cikkek és a ruházat után, amit valószínűleg a Covid–19 okozta helyzet segített elő

Rákóczi János szerint. A logisztikai nehézségek mellett termékhiánnyal is szembe kellett nézniük a kereskedőknek, a SPAR-hoz percenként két rendelés érkezett, amikor beütött a járvány.

A nagy mennyiségű adat nagyon sokat tud segíteni a kereskedőknek. A vásárlások dinamikájából például jól látszik, hogy a vevők számára az élelmiszer minősége egyre fontosabb – emelte ki a Közért+ képviselője a kerekasztal-beszélgetésen. Az adat hatalom – hangoztatta Gyenge András, de vigyázni kell a kezelésével, és el kell kerülni a tolakodó adathasználatot, hisz a kereskedő jó hírneve a tét.