A 2019-ben kurzusváltáson átesett Érd még az előző polgármester vezetése alatt, 2018-ban kapott a Pénzügyminisztériumtól 150 millió forintot a botrányos állapotú Tárnoki út felújítására, de csak tavaly nyáron, tehát több mint három év (!) után, 2021 augusztusában volt hajlandó a közbeszerzést kiírni. Valóságos hideg zuhanyként érhette a település vezetését, Csőzik László polgármesterrel az élén, amikor előbb a győztes Colas, majd a második helyezett Swietelsky is visszalépett közbeszerzéstől, miután úgy ítélték meg, hogy a rendelkezésre álló keretösszegből nem tudnák megvalósítani a tervbe vett beruházást. Mindkét vállalat a háború kitörése óta tapasztalt kőolajár-robbanásra hivatkozott döntésében.

Tárnoki út
Fotó: Kallus György / VG

Csomópontokat építhetne a város, mégsem teszi

De nem csak ez az egy projekt látszik teljesen befuccsolni az igencsak elhanyagolt infrastruktúrájú agglomerációs településen. Januárban a Magyar Nemzet írt először arról, hogy óriási késésben vannak egyes beruházások a városban, hiába kaptak például csaknem 6 milliárd forint uniós forrást a legforgalmasabb csomópontok fejlesztésére, a település által kezelt kilenc beruházás közül mindössze kettő készült el eddig, alig pár száz millió forint értékben, a többi közbeszerzés mind eredménytelen lett.

Az év eleje óta sem javult a helyzet, a közbeszerzési hatóság adatbázisában továbbra sincs nyoma annak, hogy kiírták volna a tendereket. Ami azért is óriási probléma, mert közeleg az uniós ciklus zárása, jövő év végéig mindenképpen be kellene fejezni ezeket a projekteket, különben a forrásvesztést kockáztatja a város.

Érd Tárnoki út
Fotó: Kallus György / VG

A kormány, a tervezők, a vállalkozók és a bank is hibás 

Lapunk megkereste a város sajtóosztályát, ahol azzal indokolták a csúszásokat, hogy mind a tervezők, mind a kivitelezők kapacitásai le vannak kötve a nagyobb beruházásokkal, és a kisebb projekteket nem vállalják, ez pedig olyan adottság, „amin az önkormányzat nem tud változtatni”. A Tárnoki út felújításával kapcsolatban a kabinetre és a bankra mutogatnak, szerintük ugyanis a kormányzat által biztosított önrész nem volt elegendő, és miután a kormánnyal való egyeztetések elakadtak, a városvezetés az önrész emelése érdekében 2020-ban banki felvétele mellett döntött, a hitelügyintézésnek pedig volt egy átfutási ideje, így jutottak el 2021 augusztusáig, mire történt érdemi lépés. Most azt ígérik, heteken belül újra elindítják a folyamatot, bízva abban, hogy az eljárás ezúttal gyorsabb lesz.

Vállalkozói falu, iskolakomplexumok, turisztika fejlesztések – egyelőre ígéret mind

Az előző polgármester, T. Mészáros András még 2015-ben állapodott meg Orbán Viktor miniszterelnökkel a Modern városok program érdi fejlesztéseiről. Az összesen 65 milliárd forint összegű csomagban az útépítések mellett gazdaság- és intézményfejlesztések egyaránt helyet kaptak, de ami igaz volt a csomópont-beruházásokra, az itt is elmondható: hiába áll a forrás az önkormányzat rendelkezésére, borzasztó nyögvenyelősen haladnak az egyes projektek.

A 6 milliárd forintból megvalósuló Fenyves Parkváros Köznevelési Centrum tavaly szeptemberben készült el, ami azóta is üresen áll a bútorok hiánya miatt, bár itt legalább júniusban sikeresen lezárult a közbeszerzés, így talán van esély arra, hogy idén szeptemberben birtokba vegyék a gyerekek. Az egyéb projekteknek, mint a vállalkozói falu vagy a turisztikai fejlesztések, egyelőre se híre, se hamva, nagyon nagy kérdés, hogy mire lesz elegendő a korábban megítélt összeg, főleg, hogy már másfél évvel korábban is kevesellte a kormánytól kapott pénzt az önkormányzat.