Aggódik, és változtat vásárlási szokásain az emberek többsége a magas infláció miatt. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey kutatása szerint 

tíz fogyasztóból hat tervezi, hogy kevesebb árut helyez online kosarába vagy bevásárlókocsijába, „lefelé” vásárol, azaz jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja, illetve átszokik valamelyik diszkontáruházba. 

spar online
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az új helyzethez a kereskedőknek és a gyártóknak is alkalmazkodniuk kell – ebben segíthetnek a bevételnövelést támogató adatelemzések mellett a saját márkás és egyéb jó ár-érték arányú termékekben, az automatizálásban, valamint a munkaerő-menedzsment átgondolásában rejlő lehetőségek.

A megkérdezettek 87 százaléka aggódik az infláció miatt, 72 százalékuk a következő egy évben gazdasági visszaesésre számít. 

A vásárlók 55 százaléka szerint a további áremelkedés elkerülhetetlen, és minden második válaszadó gondolja úgy, hogy a saját háztartásának költségvetése nem bír már el további terheket. A válaszadók 51 százaléka fél attól, hogy az alapvető háztartási cikkek is megfizethetetlenekké válnak.

Minden ötödik úgy képzeli el, hogy kevesebb terméket vásárol majd. Tizennégy százalékuk a korábbinál jobban figyelné a különböző akciókat, és nagyjából ilyen azok aránya is, akik több akciós vagy leértékelt árucikket vennének, áttérnének a diszkont- vagy az olcsóbb áruházakra, illetve hajlandók több üzletet végigjárni az olcsóbban kínált termékekért. A válaszadók 43 százaléka ugyanakkor nem gondolja, hogy bármin is változtatni tudna. 

Az áremelkedések mellett a legtöbb vásárló áruhiányt tapasztalt az elmúlt három hónapban. Többségüket aggasztja ez, főként az élelmiszerek, a gyógyszerek és a higiéniai cikkek esetén. Az orosz–ukrán háború hatásai tovább fokozták a növekvő szállítási költségekből, lezárásokból, geopolitikai bizonytalanságokból eredő ellátási nehézségeket. 

A járvány alatt az e-kereskedelemben kiugró növekedést tapasztalhattunk – a jelenlegi bizonytalan helyzet azonban az USA-ban kezdi visszahozni a vásárlókat az online térből a szupermarketekbe. A KPMG kutatása szerint 

a válaszadók nagy része a legtöbb árukategóriában ismét a személyes vásárlást részesíti előnyben. Az online kereskedelem lassulása jól megfigyelhető például a ruházati termékek vagy a játékok esetén. 

A vevők ugyanis egyrészt ezekről a netes vásárlásokról mondanak le leginkább, másrészt pedig, ha már vásárolnak, szeretik jobban megnézni, megtapintani, hogy mit kapnak a pénzükért.

Ahogy a vásárlók szokásai a vágyaktól a szükségletek felé mozdulnak, a kiskereskedőknek és a fogyasztási cikkek gyártóinak is reagálniuk kell – mindezt egy olyan környezetben kell tenniük, ahol a robusztus keresletet felváltja a gazdasági bizonytalanságok miatt aggódó, költségérzékeny vásárlók tömege.

A fogyasztók árérzékenységének köszönhetően a diszkontáruházak kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek. A vásárlókat vonzzák a különböző akciók, és az, hogy a nagyobb kiszerelésű áruk esetén kisebb árnövekedést tapasztalnak. Az alapvető élelmiszerekből, higiéniai termékekből a vevők készek nagyobb mennyiséget felhalmozni, amennyiben az ár kedvezőnek tűnik – főként ha úgy gondolják, hogy később drágábban jutnak hozzá ezekhez.