Legfeljebb 4,7 milliárd forint adó és járulék megfizetése alól kér haladékot a BKV a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV), az ehhez szükséges zálogszerződés megkötésére engedélyt adott a Fővárosi Közgyűlés.

Budapest, 2020. március 16.
A koronavírus-járvány miatt a sofőrök védelmében lezárták a BKV buszok első részét.
Fotó: Róka László / MTI

A fővárosi közlekedési cég a likviditási hiányának áthidalására több forrásbevonási lehetőséget is alkalmaz, ezek egyike az adóhatósági könnyítés. Az első ilyen a július 12-i és 20-i adófizetési kötelezettséget érintette, a társaság összesen több mint egymilliárd forintra nyújtott be kérelmet.

A NAV ez befogadta, viszont mintegy 68 millió pótlék fizetése mellett. Vagyis a BKV-nak 2023. június 12-én már 1074 millió forintot kell átutalnia.

Aztán augusztus 12-én a halasztható és fizetendő adófizetési kötelezettségekre további 667 millió forint összegben kért fizetési könnyítést a BKV. Az adóhatóság a júliusban kért haladékkal megegyező feltételek mellett hat hónapra engedélyezte a részletfizetést. A halasztott adótartozás késedelmi pótlékkal megnövelt összege 697 millió forint, végső lejárata 2023. február 24. 

Az előzetes egyeztetés alapján a NAV csak abban az esetben támogathatja a további esedékes adókötelezettségek halasztását, ha azt részletfizetéssel kérik meg, és a havi részleteket úgy állapítják meg, hogy a 2022-ben esedékes részletek legalább az egy hónapra eső törlesztőrészlet felét elérik, 2023-tól pedig a fennmaradó összeget egyenlő részletekben törlesztik 2023 novemberéig.

Márpedig a BKV rendszeresen kíván élni ezzel a lehetőséggel: szeptemberben 690, októberben 922, novemberben 715, decemberben szintén 715 milliós halasztási igénnyel tervez.

Így jön ki a 4,7 milliárd forint.

Nem világos, miből tudna fizetni jövőre a BKV

Bagdy Gábor fideszes képviselő arról beszélt a közgyűlésen, hogy innentől kezdve minden hónapban lesz adóbefizetés halasztásáról szóló előterjesztés, csak mindig más fővárosi cég esetében. 

Ez rossz előjel. Jövőre honnan lesz pénz ezeket visszafizetni, amikor az sokkal nehezebb lesz, mint az idei

– tette fel a kérdést. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes úgy reagált, hogy ez nagy kérdés, és nemcsak a tömegközlekedés kapcsán, hanem például a közvilágításnál is. De egyelőre minden azon múlik, hogyan alakul majd az energiaár. Ha erre lenne kormányzati program, az sokat segítene.

Pokorni Zoltán súlyos információkról hallott

A XII. kerületi fideszes polgármester, Pokorni Zoltán még a napirend előtti vitában meglepő eshetőséget vetett fel. Olyan információkról számolt be, amelyek szerint sokan arra biztatják a városvezetést, hogy 

játsszon a BKV bedőlésére, ami 2023 szeptemberében következhetne be, ezzel belökve a 2024-es önkormányzati kampányt. 

Erre hivatkozva azt kérte, hogy a városháza ne engedjen politikai szempontoknak a jövő évi költségvetés tervezésekor, mert az hallatlan felelőtlenség.

Feszes büdzsé kell, ami biztosítja a BKV működését

– húzta alá. Karácsony Gergely főpolgármester erre azt mondta, hogy a főváros nélkülözhetetlen feladatokat lát el, amelyeket nem lehet priorizálni. „Ne járjon a metró?” – kérdezte. Nem terveznek ilyet, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnának meghozni kemény döntéseket. 

Azonban a válságot nem akarják mélyíteni.

Ha leáll a metró, az nem neki fog fájni, hanem az azt jelenti, hogy megáll az élet Budapesten.