A Budapesti Közművek megindítja a szükséges jogi eljárásokat a Kukaholding (Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt.) ellen annak érdekében, hogy a fővárosiak által befizetett hulladékgazdálkodási díjakat visszaszerezze – erről a fővárosi társaság adott ki közleményt. Ebben azt írta, hogy a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. (BKM) célja, hogy 

hozzájusson az elmúlt három évben a fővárosiak által befizetett hulladékgazdálkodási díjakhoz, illetve az FKF Hulladékgazdálkodási Divízió munkatársai által megtermelt egyéb bevételekhez.

Az FKF Nonprofit Zrt., majd ennek jogutódja a BKM (ezen belül az FKF Hulladékgazdálkodási Divízió) az elmúlt öt évben az alábbi hulladékgazdálkodási bevételekhez jutott:

  • 2017-ben 30,56, 
  • 2018-ban 30,91, 
  • 2019-ben 28,41, 
  • 2020-ban 27,99, 
  • 2021-ben pedig 26,16 milliárd forint.

Ezek az összegek az FKF, kizárólag hulladékgazdálkodással összefüggő, budapesti és 9 agglomerációs településen végzett gyűjtési, szállítási, hulladékkezelési, és ártalmatlanítási tevékenységének teljes közszolgáltatási bevételét jelentik.

Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet

A tevékenység finanszírozása mintegy 15 százalékkal csökkent. A BKM megjegyzi, hogy a vizsgált időszakban (2017–2021) a magyarországi kumulált összesített fogyasztói árindex 18,2 százalék (infláció), míg az FKF által beszerzett áruk és szolgáltatások árát meghatározó ipari termelői árindex 31,6 százalék volt. A forint-euró árfolyam pedig 15,9 százalékot romlott.

Szerintük a Kukaholding markáns forrásszűkülést okozott az elmúlt három évben, miközben az ellátandó feladat volumene változatlan maradt.

Ugyanakkor a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. egy szintén mai közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt napokban mind a fővárosi vezetés, mind a BKM menedzsmentje számos valótlan állítást tett a társaság tevékenységével és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozásával kapcsolatban. 

Visszautasítjuk Mártha Imre azon kijelentéseit, miszerint az NHKV Zrt. visszatartja a forrásokat, illetve tartozik számos cégnek. Újra kérjük a BKM vezetését és a tulajdonos fővárost, hogy hamis állításokkal ne vezessék félre a közvéleményt és a hulladékgazdálkodásban dolgozó munkavállalókat!

Hangsúlyozták, hogy az NHKV – mint az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására kijelölt gazdasági társaság – hulladékgazdálkodási közszolgáltatás finanszírozására vonatkozó közfeladatát a jogszabályoknak megfelelően látja el, a jogszabályban rögzített fizetési kötelezettségét valamennyi közszolgáltató felé fizetési határidőn belül teljesíti, késedelmes fizetésbe nem esik. 

A társaságnál nincs lejárt, kifizetetlen szolgáltatási díj számlája a fővárosi cégnek. Az NHKV évek óta minden szolgáltatási díj számlát határidőben vagy határidő előtt kifizet.

Arra mutattak rá, hogy a közszolgáltatás finanszírozásában az elvégzett szolgáltatás után fizetnek, ami leköveti a hulladékmennyiség változását. Budapest esetében is – ahogy minden közszolgáltató esetében – a finanszírozás mérhető és ellenőrizhető mennyiségi (tömeg)adatokra épül, amelyhez a közszolgáltató szolgáltatja az adatot.

Ez alapján az NHKV megvizsgálta a 2022. október 6-án elektronikus úton érkezett két BKM által kiállított számlát, és megállapította, hogy 

mindkét követelés jogalap nélküli, a hatályos jogszabályok alapján ilyen követelése a BKM-nek az NHKV Zrt.-vel szemben nem megalapozott.

Ezért a számlákon jelölt követeléseket mind jogalapjában, mind összegszerűségben az NHKV visszautasítja. Ennek megfelelően a számlákat visszaküldik a fővárosi céghez.

„Az igazság ezzel szemben az, hogy amennyiben a BKM maradéktalanul betartotta volna az OHKT előírásait, illetve a környezettudatosságát hirdető főváros, mint tulajdonos ténylegesen szem előtt tartaná a körforgásos gazdálkodás célkitűzéseit, úgy 2021. évre a BKM akár 700 millió forinttal magasabb szolgáltatási díjat kaphatott volna a jogszabályok alapján” – fogalmaztak.