A tartósan magas és az emelkedő árak még fogékonyabbá teszik a vásárlókat a különféle akciókra. A megváltozott piaci környezetben azonban a kereskedőknek fokozottan figyelniük kell a leárazások szabályszerű meghirdetésére, hiszen már egyetlen fogyasztói panasz is hatósági eljáráshoz vezethet – hívja fel a figyelmet közleményében az EY.

20220119 NyíregyházaJanuár az akciók hónapja.Akik tudatosan vásárolnak, ebben az időszakban a leárazásokkal sokat tudnak megtakarítani.Fotó: Dodó Ferenc DFKelet-Magyarország
Fotó: Dodó Ferenc / Kelet-Magyarország

A különböző kuponnapok, az őszi Black Friday és a karácsonyi ünnepek előtti időszakban számos online és offline áruház versenyez, ki tud nagyobb kedvezményt adni egyes termékekre.

A napjainkban tapasztalható súlyos inflációs környezetben, amikor szinte napról napra változnak a beszerzési árak, nehéz feladat a kereskedőknek olyan engedményt meghirdetniük és olyan időtartamra kikalkulálniuk, amelyhez veszteség nélkül hetek múlva is tartani tudják magukat.

Az csak tovább fokozza a helyzet nehézségét, hogy

a fogyasztók átláthatóbb tájékoztatása érdekében 2022. május 28-tól módosult az árkedvezmények feltüntetésére vonatkozó szabályozás.

Az eladóknak az akciók meghirdetésekor az új, kedvezményes ár mellett meg kell jelölniük az azt megelőző, legalább harmincnapos időszakban alkalmazott legalacsonyabb értéket is.

Most még fontosabbá válik a tudatos tervezés, hiszen egy rosszul feltüntetett akciós ár miatt egyetlen panasz nyomán is hivatalos vizsgálat indulhat

– emelte ki Nagy Andrea Magdolna, az EY Law fogyasztóvédelmi jogi praxisát vezető ügyvédje.

Hozzátette, hogy egy ellenőrzés esetén célszerű a hatósági eljárás legelejétől kezdve tudatos stratégiát alkalmazni, mert azok a cégek, amelyek a kifogásolt magatartást azonnal korrigálják, illetőleg kompenzálják a fogyasztókat, jelentős bírságcsökkentéssel számolhatnak.

Akkora a válság, hogy online sem rendelnek a magyarok

Az internetes kereskedők harmada legalább 30 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt szeptemberben.

A Gazdasági Versenyhivatal idei első féléves gyorsjelentése szerint

az eljárások több mint 60 százalékát állampolgári panasz vagy vállalati bejelentés alapján kezdeményezték.

Emiatt célszerű lenne minden vállalatnak felmérnie azokat a jogi elvárásokat, amelyek arról szólnak, miről és hogyan kell a fogyasztókat tájékoztatni, illetve milyen határidővel kell a reklamációkra reagálni.

Inflációtól függetlenül az akciók időszaka mindig aranykora a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseknek. Egy nagyobb kampány ilyenkor akár panaszok nélkül is felkeltheti a revizorok érdeklődését

– hangsúlyozta Losonci András, az EY Law kereskedelmi joggal foglalkozó ügyvédje. Egy hatósági vizsgálat kedvezőtlen eredménye a milliárdos bírságok mellett jelentős reputációs károkat is okozhat az adott cégnek. Ezért a tudatos tervezésnek kiemelt jelentősége van.

Black Friday: a magyarok már nem bíznak a külföldi oldalakban

Egy kutatás alapján arra a kérdésre, hogy összegszerűen mekkora kiadásokat terveznek a vásárlók, kiugróan magas arányban, több mint 80 százalékban nyilatkozták, hogy törekedni fognak kevesebbet költeni 2021-hez képest.