Huszonnégy húsztonnás teherautóval végezték el ma a Lánchíd próbaterhelését, ezzel egy hatalmas lépéssel megint közelebb került a dunai átkelő ahhoz, hogy 18 hónap teljes lezárás után ismét megnyíljon a forgalom előtt. A Budapesti Közlekedési Központ tájékoztatása szerint ugyanis az elsődleges adatok szerint jól vizsgázott az átkelő, a terheléskor mért értékek megegyeztek a szakemberek által számítottakkal. A közlemény szerint a híd felújítása továbbra is az ütemterv szerint és a költségkereten belül zajlik. 

Fotó: Mónus Márton / MTI

A Lánchídon 2023 őszéig még intenzív munka zajlik majd, a műszaki átadás-átvételi eljárást a híd egészére csak akkor tarthatják meg.

A híd felújítása összességében két és fél évig tart, ennél jóval tovább tartott a felújítási pályázat előkészítése és lebonyolítása, ami korántsem volt zökkenőmentes, több önkormányzati cikluson is átívelt.

A végül 2021 januárjában eredményesen zárult második közbeszerzési pályázatra az A-Híd Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. adott be végleges ajánlatot, nyertesnek az előbbit hirdették ki. A jelenleg is zajló munkálatokat részletező ajánlat nettó 18,8 milliárd, bruttó 26,8 milliárd forintról szólt, amelyhez a műszaki ellenőr, a hatósági és szakértő díjak és a független labor költsége mellett egy kötelező 10 százalékos tartalékkeret is társult. 

Összességében – mint arról tavaly januárban több hír is megjelent –

a Lánchíd felújítása a megismételt pályázaton sem lett olcsóbb, sőt, az időközben jelentkező építőipari miatt 5,5 milliárd forinttal emelkedett a költsége az előző és a jelenlegi főpolgármester idején lebonyolított pályázatok között.

Az állam eredetileg is 6 milliárd forintot ajánlott a híd felújításához támogatásként, ez az összeg időközben sem módosult.

A nagy múltú híd felújítása utánra halasztott kérdés, hogy milyen mértékben kapcsolódjon be a forgalomba, mert jelentős támogatottságot élvez az a változat, hogy csak a tömegközlekedés számára nyissák meg újra. 

A gyalogosforgalom létjogosultsága nem kérdéses, és a kőoroszlánoknak is biztos helyük van, az utóbbiak nemrég megfiatalodva már vissza is költöztek korábbi helyükre.

A Lánchíd-projektből időközben kikerült a Váralagút felújítása is, noha a kettőt eredetileg egy időben tervezték.