A XVIII. kerületi önkormányzat úgy döntött, ha telik rá 2023-ban, saját forrásból vállalja az egyébként fővárosi tulajdonú Üllői út és Nagykőrösi út egyes szakaszainak felújítását, igaz, mindössze a kopóréteget cserélik, garancia nélkül.

Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság 2022 kátyúk, út, útminőség
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

A két rendkívül forgalmas út minősége drámai, a kátyúk kerülgetése szinte reménytelen, annyi van belőlük. A felújítást hosszú évek óta ígérgetik, halogatják, 2020 júniusában például a kerület DK-s polgármestere, Szaniszló Sándor azt mondta, közbenjárásának hála a Fővárosi Közgyűlés 1,1 milliárd forintot különített el az Üllői út legrosszabb szakaszának megtervezésére és rendbetételére.

A helyi televízió 2021 decemberében, a választás előtt erősödő kampányígéretek sűrűjében azt állította, 2022-ben biztosan megkezdődik a felújítás a Szarvas csárda tér és a városhatár közötti 4,2 kilométeres szakaszon, megújul az út és a járdaburkolat, fejlesztik a kerékpáros és gyalogos infrastruktúrát. Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta, olyan típusú felújításra van szükség, ami az elkövetkezendő évekre biztosítja az út jó minőségét, de nem kell bevárni hozzá a közműberuházásokat.

Ideális esetben nyilván az lenne a jó, ha kicserélnénk a vízcsöveket, és utána az útburkolatot, de úgy tűnik, ez azt jelentené, hogy hosszú éveket kellene várni a beruházásra, és nincsenek éveink erre

– mondta Karácsony Gergely, aki azt ígérte, a főváros, valamint az ellenzék által vezetett kerület a lehető leggyorsabb megoldást választja az Üllői út felújítására, és azt remélte, hogy 2022 elején megkezdődhetnek a munkálatok.

A kerület hivatalos honlapjának 2022 májusában viszont már azt nyilatkozta Szaniszló Sándor, hogy folyamatosan lobbizik az önkormányzat a fővárosnál, hogy a XVIII. kerületi utakra, elsősorban az Üllői út felújítására sor kerüljön.

„Ez jelenleg tervezés alatt áll, és ennek kapcsán a legfőbb feladat, hogy a főútvonal alatt haladó nagynyomású vízvezetékeket kicseréljék. Ha elkészülnek a tervek, akkor előreláthatóan jövő év elején kerül sor a munkálatokra” – mondta a politikus.

Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság 2022 kátyúk, út, útminőség
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

A számtalanszor módosított tervekhez képest Kőrös Péter alpolgármester legfrissebb előterjesztése azt tartalmazza, hogy a felújítást az önkormányzat végezze el, ám mindössze a kopóréteg cseréjéig, és az ezzel járó költségeket is vállalja, ha egyáltalán lesz rá pénze.

Az Üllői út és a Nagykőrösi út ilyen formájú beruházása összesen bruttó 3,7 milliárd forintba kerülne, ráadásul a dokumentum alapján az elvégzett munkáért a kivitelezők garanciát, jótállást nem vállalnak.

„Az Önkormányzat vállalja és tudomásul veszi, hogy a beruházás megvalósításáért a Fővárosi Önkormányzat felé semmilyen pénzügyi ellenérték- vagy költségigényt, követelést nem támaszt, vagy más jogcímen történő megtérítésre nem tart igényt” – írta az alpolgármester. Az előterjesztésből az is kiderült, hogy a beruházás megvalósítása során létrejövő tárgyi eszközöket a kerület a főváros tulajdonába adja.