BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Brüsszel 32,5 forinttal szeretné emelni az üzemanyagok jövedéki adóját

Derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, vagyis azon kötelezettség alól, hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját – értesült a Világgazdaság. Ha az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, akkor az adó mértéke 32,5 forinttal emelkedhet.

Fotó: Mohai Balázs

A kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Hazánk a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet, és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.

 

Hatályos adómérték

Adóminimum

Hatályos adómérték

Szükséges adómérték

Árhatás áfával

Euró/liter

Ft/liter

Ft/liter

Benzin

0,28

0,359

120

152,525

41,3

Gázolaj

0,26

0,33

110,35

142,875

Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,36 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra. 

Ez eredményezné a már jelzett 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.

Az Európai Bizottság még 2022. július 8-án küldött adminisztratív megkeresést a kormánynak az adóminimum alatti üzemanyag-adómértékek vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan az ismert körülményekre – a háborúra és az energiaválságra – tekintettel a bizottság gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022 végéig, Svédország három hónapos időtartamra, azaz szintén gyakorlatilag év végéig) már sikeresen élt.

Kedvező elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövő év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság nekünk is legfeljebb csak hat hónapot engedélyez. A magyar kormány a hat hónapnál hosszabb időtartamot azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetőséget ad.

A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelő és szükséges információ beérkezését követően három hónap.

Az esetleges elutasítás tehát újabb üzemanyagár-emelkedést vonhat maga után, ráadásul pont egy olyan időszakban, amikor a brüsszeli szankciók egyébként is nagyon bizonytalanná tették a piacokat, s az árak is emelkedtek.

Emlékezetes, hogy a legutóbbi uniós szankciócsomag életbe lépése után a kormány már nem tudta tartani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat. Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.

Hatalmas összegeket hagyott a magyarok zsebében az üzemanyagárstop

Mielőtt mindenki haraggal a szívében felejtené el örökre a hatósági árat, érdemes egy pillantást vetni a kockás papírra.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.