BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre drágábbak, de kelendőbbek is az új motorok

Közel 13 százalékkal nőtt a Magyarországon eladott új motorkerékpárok száma 2022-ben, ezzel folytatódott a hosszú évek óta tartó emelkedő tendencia. A hazai motorpark mérete is egyre nagyobb, viszont a használt járművek importja csökkent az elmúlt években.

Nagyon jól alakult 2022 a motorkerékpár-piac szempontjából: a Datahouse adatai szerint tavaly 5197 új kétkerekű gépjármű kapott rendszámot Magyarországon, ami 12,9 százalékos – csaknem 600 darabos – emelkedés a megelőző évhez képest.

Motorcycles,Stand,In, Salon, Motor
Fotó: Shutterstock

A tavalyi, erőteljes növekedéssel sokéves emelkedő tendencia folytatódott a hazai piacon: figyelemre méltó, hogy az elmúlt öt évben több mint duplájára ugrott az itthon forgalomba helyezett új motorok száma. Ráadásul a piac úgy tudott növekedni, hogy közben az új személyautók szegmense a múlt évben is eléggé gyengén muzsikált: ott 8,5 százalékos visszaesést mutatott a statisztika.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) kommentárja szerint a növekedés a pandémia visszaszorulásával, illetve a tudatos, költséghatékonyabb közlekedés előtérbe kerülésével egyaránt magyarázható. 

A növekedés lendületét a gyártók kiszolgálási kapacitásának ingadozása némileg visszafogta, de így is 13 százalékos emelkedést ért el a piac

– emelte ki a szakmai szervezet, hozzátéve ugyanakkor, hogy továbbra is szükségesnek látják a robogók azonosításának megoldását regisztrációval vagy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) meglétét igazoló plakettel. A motorpiac tavalyi jó teljesítményéhez persze a már említett tényezők mellett hozzájárulhattak a múlt év elején adott egyszeri, jelentősebb összegű kormányzati juttatások is, így például a személyi jövedelemadó visszatérítése is.

A forgalomba helyezett új motorkerékpárok száma

Az új motorok eladási darabszámának növekedésével párhuzamosan a hazai járműpark mérete is folyamatosan bővül: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2021-ben már több mint 202,5 ezer motorkerékpárt tartottak nyilván Magyarországon, 4,1 százalékkal – hozzávetőleg nyolcezerrel – többet az egy évvel korábbinál, 

ötéves időtávon pedig nagyjából 40 ezerrel nőtt a flotta mérete.

A bő 200 ezres darabszámhoz persze az új motorok növekvő értékesítései mellett a magánimport is jelentős mértékben hozzájárult. Az utóbbi ugyanakkor az utóbbi években némileg veszített lendületéből: 

a KSH adatai szerint 2021-ben 6599 használt motorkerékpár kapott új magyar rendszámot, miközben a megelőző évben még csaknem 7400.

A használtimport lassú csökkenése persze nem feltétlenül baj: a behozott járművek nagy része ugyanis – hasonlóan a személyautókhoz – a tíz éven felüli korosztályból kerül ki, ami nem használ az állomány korösszetételének.

A motorkerékpár-állomány Magyarországon

Ami pedig a kilátásokat illeti, azok változatlanul jók, hiszen a motorkerékpárok az emelkedő üzemanyagárak, a dráguló parkolás és a növekvő autófenntartási költségek miatt egyre többeknek jelentenek reális közlekedési alternatívát. Ez akkor is így van, ha figyelembe vesszük, hogy 

az emelkedő listaárak a személyautóké mellett ezt a piacot sem kerülték el.

A jelentős mértékű (nemegyszer két számjegyű), részben a forint gyengüléséből adódó áremelkedés már tavaly is tükröződött a kereskedők árlistáin, ám a VG által megkérdezett értékesítők az idei évre is 6-10 százalékos drágulást valószínűsítettek. Mindezek ellenére lehet bízni a további növekedésben: ezt teszi az MGE is, amely a tavalyi számokhoz kapcsolt prognózisában 

további 10 százalékos bővülést vetített előre az új motoroknál,

 nagyjából 5600-as értékesítési darabszám mellett.

Kitiltanák a robogókat a belvárosból

A Levegő Munkacsoport javasolja a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából, mivel egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó – áll a civil szervezet közleményében, amelyben a Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott javaslatairól számolt be. A javaslat – amellett, hogy első látásra sem tűnik teljesen átgondoltnak – több kérdést felvet: például, hogy pontosan milyen járművekre is vonatkozna a tiltás, hiszen a robogó mint kategória nagyon széles spektrumot fed le.

 


 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.