BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába keressük: jóval kevesebb akció van a boltokban

Úgy tűnik, vége az utóbbi években megszokott januári kiskereskedelmi vágtának. A piac visszatér a korábbi időszakban megszokott gyengébb teljesítményhez. Emiatt az üzletek sem proaktívak, kevesebb és kisebb értékű lett az akció a boltokban.

Míg 2014 és 2021 között a januári, kiigazítatlan kiskereskedelmi volumenindex rendre 4–7 százalékos növekedéseket mutatott, addig 2022 januárja már csökkenésbe fordult, és vélhetően az idei január sem lesz jobb az egy évvel ezelőttinél. (A KSH 2021-ben is csökkenést regisztrált ebben a hónapban, de az egyértelműen csak a pandémia hatása volt.) A boltosok a korábbi években hozzászoktak, hogy a január közel sem a legrosszabb kereskedelmi hónap, emiatt ebben a hónapban sokat akcióztak, rádolgozva a keresletre.

20211227 MiskolcLeárazás, megkezdődtek a karácsonyi ünnepek utáni leárazások az üzletekben. Fotó: Ádám János ÁJÉszak-Magyarország 20211227 Miskolc

Leárazás, megkezdődtek a karácsonyi ünnepek utáni leárazások az üzletekben. 

Fotó: Ádám János ÁJ
Észak-Magyarország
Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

Most azonban jóval kevesebb az akció, vagyis pont azt tapasztaljuk mint a fekete péntek időszakában. Ennek két oka van. Egyrészt az akciós szabály miatt, amelynek alapján, ha egy termék egy hónapon belül már akciós volt, a kereskedő nem jelölheti meg a termék listaárát alapként, hanem a legutolsó akciós árat kell megjelölnie, ahhoz képest adhat további kedvezményt. Ez vélhetően az akciók értékét befolyásolja, nem pedig a számát. E szabály miatt tűnhetnek most kisebbnek a boltosok felkínált kedvezményei.

Az akciók számára hat ki a másik hatás, az, hogy kevesebb a pénzük a kereskedőknek az árleszállításra. Az akciók közben a kereskedő lemond a saját árrésének jelentős részéről, és úgy tekint az akciókra, mint marketingbefektetésre. Most azonban a kisebb vásárlói aktivitás és emellett a kereskedők elszállt költségei kevés mozgásteret hagynak a marketingre, ezen belül az akciózásokra, reklámokra. Nem mellesleg pedig a korábbi évekkel ellentétben sokkal nehezebb és drágább beszerezni a nagykereskedelemből megfelelő mennyiségben, méretben a termékeket, logikus tehát, hogy a kereskedő nem feltétlenül akciósan szeretne a terméken túladni.

Ezzel szemben is érvényesül most egy hatás, amely az infláció miatt keletkezik. 

A vásárlók elkölthető jövedelme a növekvő rezsikiadások miatt csökken, ezért egyre többen tudatosan vadásszák az akciókat, vagyis komoly igény mutatkozik a kedvezményes termékekre. Ez a hatás ugyanakkor az impulzusvásárlást szorítja háttérbe, és minden esetben a kiskereskedelmi forgalom csökkenését vetíti előre. Az a kereskedő, aki képes a következő hetekben jó akciós politikát kidolgozni, jelentősen növelheti a forgalmi adatait, ám ez rövid távon biztosan nem erősíti a profitját, legfeljebb a forgókészlet sebességén dobhat, ami praktikusan az árukészletben lekötött tőke idejét csökkenti. Itt jelentkezhet nála némi profit.

Élelmiszer-akciók

Az élelmiszer-kereskedelemben a következő időszakban több akció várható, mint a korábbi hónapokban, ugyanis a kereskedelem ezen szegmensében több termék árnövekedése már túl van csúcson, ahhoz képest könnyebb lesz majd egy-egy esetben olcsóbbat találni. Ugyanakkor a kereskedők arra hívják fel a figyelmet, hogy az infláció csökkenése nem lesz egyenlő az árak csökkenésével is. Ha kosárértékben gondolkodunk, még lesz néhány hónap, amikor nőnek az árak, de közel sem olyan nagy ütemben, mint a tavalyi utolsó két hónapban. Az élelmiszer-kereskedelemben az akciók például jótékonyan hatnak majd az infláció alakulására is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.