A gazdasági válság hatására a magyarországi kis- és középvállalkozások értéke csaknem a korábbi felére csökkent 2020 és 2022 között – derül ki a Niveus Consulting keddi közleményéből.

Man working in coffee shop Side view midsection of man working in coffee shop
Fotó: Luis Alvarez

A tanácsadó kutatása szerint 2020. december 31. és 2021. december 31. között 15, míg 2021. december 31. és 2022. december 31. között 38 százalékkal esett vissza a magyar kkv-k értéke a gazdaságban bekövetkezett változások hatására, ami két év alatt mintegy 47 százalékos zuhanás.

Összehasonlításként elvégezték a lengyel és cseh cégeket jellemző számításokat, ez alapján az előbbi országban 40, az utóbbiban 34 százalékot eshetett a kis- és középvállalkozások értéke.

Ugyanakkor a közlemény felhívja a figyelmet arra, hogy a cégvezetők megfelelő intézkedések segítségével képesek lehettek ellensúlyozni a vállalkozásuk értékének csökkenését. Noha ezek a döntések sok esetben az adott cégre vagy épp iparágra érvényesek csak, több általános érvényű jó tanácsot is azonosított a Niveus.

Ezek között szerepel a korábbi üzleti tervek felülvizsgálata, az energiahatékonyságot célzó beruházások mielőbbi megvalósítása vagy épp az ESG (environmental, social and corporate governance), azaz a környezeti, a társadalmi és a vállalatirányítási hatások irányába fordított fokozott figyelem. Mint írják, kis- és középvállalkozások esetén jelentős értéknövekedést generálhat az ESG-rendszer tudatos tervezése.

A kkv-k már látják a fényt az alagút végén

Némileg javult a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások eredményvárakozása és beruházási szándéka éves időtávon tavaly novemberben a negyedévvel korábbihoz képest, miközben az árbevétel-előrejelzésük stagnált a K&H kkv-bizalmiindex legutóbbi felmérése szerint.